GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 178

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 178

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

maar,

kan

Maria's voorbeeld bewezen, dat de staat, ook al blijft het in Maria eenig, dat èn het teedere van het maagdelijke èn het rijke van het moederlijke leven zich in haar persoon op wonderlijke wijze vereenigde.

Alleen

nooit

uit

maagd booger dan de moeder voor God

Maar hoe hoog Maria ook, als de Moeder des Heeren en als de Verkorene Gods, in onze schatting sta, nooit zal uit de Schrift te bewijzen zijn, dat ze geestelijk een exceptioneel hooge plaats inneemt. Vijfmalen nog treedt ze in het Schriftverhaal na de gebeurtenissen in Bethlehem Ephrata op. Eerst bij den opgang van Jezus, toen hij twaalf jaar was, naar den Tempel op Sion en toen bleek het dat ze den Christus niet verstond. Daarna bij de bruiloft te Kana en ook hier bleek dat ze eer moest teruggewezen, dan dat ze geestelijk in Jezus' hooge gedachte indrong. Tc en Maria Jezus uit het gedrang wilde redden (Matth. 12 46), wees Jezus haar af, wees op Gods volk, en zei daarvan: „Zie mijne moeder." Bij Golgotha heeft ze haar schoonste oogenblik; maar zonder dat ook hier iets in haar uitkomt, wat niet evenzoo in den heldenmoed der liefde van menige andere moeder te bewonderen viel. En als Jezus ten hemel is gevaren, verschijnt ook Maria in den kring der geloovigen (Hand. 1 14), maar zoo, dat niet eerst zij, maar eerst de Apostelen genoemd worden; daarna de andere vrouwen; en dan pas „de moeder des Heeren en zijne broederen." Noch op den Pinksterdag, noch daarna is door de Apostelen in de prediking van den Christus dan ook met één enkel woord van Maria melding gemaakt. Paulus, die zijn Evangelie van Jezus zelf had, noemt haar zelfs niet. Van zekere eere die haar bewezen zou zijn, is in de Handelingen noch in de Brieven der Apostelen sprake. Haar raad wordt nooit ingewonnen. Haar oordeel nooit gevraagd. Ongemerkt verdwijnt ze in het Schriftverhaal. En wie de positie, die thans in de Grieksche en Roomsche kerk aan Maria in den eere;

;

:

:

is ingeruimd, vergelijkt met het over Maria in de Handelingen en Brieven der Apostelen, kan zich niet aan den indruk onttrekken, dat het in de Apostolische kerk ten opzichte van Maria was, gelijk thans onze Gereformeerden het houden, en vlak omgekeerd dan de practijk

dienst

en

volkomen

in

het

hart der religie

zivijgen

allengs Avierd onder de

Kerk van Rome.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's

Vrouwen uit de Heilige Schrift - pagina 178

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Abraham Kuyper Collection | 264 Pagina's