GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De engelen Gods - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De engelen Gods - pagina 9

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HKT BKSTAAN VAN ENGELEN.

kring van Kapernaura, waar Jezus' discipelen werden opgevoed, was deze volksovertuiging algemeen, en zoo verklaart het zich dan, dat ook Jezus deze volksovertuiging overnam en ze vond bij zijn apostelen. Wie nog iets hooger eerbied voor Jezus had, en er zich in den

niet

vinden

in

kon,

dat

Jezus

product van

als

zijn

beschouwd

tijd

werd, leerde dan dat Jezus het wel anders en wel beter wist, en voor

persoon

zijn

niet

aan Engelen of geesten geloofde, maar zich desniet-

temin naar de volksovertuiging schikte, omdat het bestaan van Engegeheel

len

in

opgenomen. toch

er

gen

in

voorstelling

godsdienstige

vrij

leven

zij

toenmalige Perzen aan deze

der

wel den bodem hebben ingeslagen.

Le Zeut

MESTi]TEu's

in te gaan,

het voorbijgaan op gewezen, dat de jongste onderzoekin-

het

over

de godsdienstige voorstellen van zijn tijdgenooten was

Zonder nu hier op deze verklaring nader

Darkomt deze

In James

Avesta, Parijs 1893, Deel III, p. 05,

geleerde onderzoeker, hoewel zelf een ongeloovige, tot de geheel tegenovergestelde slotsom, dat niet de Joden

hun Engelenleer van de Perzen

overnamen, maar dat omgekeerd de Amschaspands of Perzische engelen uit de Jodenwereld naar Perzië zijn

une

sont

volgt

pands

gen leo;er

néo-platonisme," zegt

Ahura Mazden

hij

;

est pré-Alexandrin,

en besluit dan als

mais

les

Amschas-

I'armée organisée des Ired's sont post-Alexandrin," wat zeg-

et

dat Avel de Perzische leer van

wil,

drinisch

du

création

»Bref,

:

gekomen. »Les Amschaspands

is,

der

maar de Ireds,

leer

Ahara Marden vóór-Alexan-

van de Engelen en van het geordende heir-

na-Alexandrinisch.

En

al heeft

nu de hoogleeraar

Tiele gepoogd (in de Revue van Réville) de oude, ook door

ger gegeven voorstelling op dit punt tegen Darmesteter

te

niet licht zal erkend worden, dat deze verdediging gelukt

hem

vroe-

verdedigen, is,

en voors-

hands kan in afwachting van nadere beslissing wel aangenomen, dat de theorie, die ter verklaring van de Engelen in de Schrift, tot zelfs

op onze catechisatiën was verkondigd, wel

zal doen,

met weer

schuil

te eraan.

Veel

opmerkelijker

intusschen

is

nu op wetenschappelijk gebied met

het

feit,

dat juist in onze eeuw,

alle geloof

aan het bestaan van

Engelen en geesten gebroken was, zich uit de mystiek van het leven zelf weer een krachtige beweging heeft doen gelden, die het bestaan van ongeziene geesten en hun uitwerking op ons met geestdrift, soms

met koortsachtige spanning staande houdt. We bedoelen namelijk Reeds was het opmerkelijk, dat juist toen geleerde mannen het geloof aan de Engelen en geesten begonnen af te breken, in Emanuel Swedenborg een ziener opstond, die op grond

zelfs

het dusgenaamde Spiritualisme.

van eigen ervaring de wezenlijke inwerking van ongeziene geesten op

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

De engelen Gods - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's