De engelen Gods - pagina 9
HKT BKSTAAN VAN ENGELEN.
kring van Kapernaura, waar Jezus' discipelen werden opgevoed, was deze volksovertuiging algemeen, en zoo verklaart het zich dan, dat ook Jezus deze volksovertuiging overnam en ze vond bij zijn apostelen. Wie nog iets hooger eerbied voor Jezus had, en er zich in den
niet
vinden
in
kon,
dat
Jezus
product van
als
zijn
beschouwd
tijd
werd, leerde dan dat Jezus het wel anders en wel beter wist, en voor
persoon
zijn
niet
aan Engelen of geesten geloofde, maar zich desniet-
temin naar de volksovertuiging schikte, omdat het bestaan van Engegeheel
len
in
opgenomen. toch
er
gen
in
voorstelling
godsdienstige
vrij
leven
zij
toenmalige Perzen aan deze
der
wel den bodem hebben ingeslagen.
Le Zeut
MESTi]TEu's
in te gaan,
het voorbijgaan op gewezen, dat de jongste onderzoekin-
het
over
de godsdienstige voorstellen van zijn tijdgenooten was
Zonder nu hier op deze verklaring nader
Darkomt deze
In James
Avesta, Parijs 1893, Deel III, p. 05,
geleerde onderzoeker, hoewel zelf een ongeloovige, tot de geheel tegenovergestelde slotsom, dat niet de Joden
hun Engelenleer van de Perzen
overnamen, maar dat omgekeerd de Amschaspands of Perzische engelen uit de Jodenwereld naar Perzië zijn
une
sont
volgt
pands
gen leo;er
néo-platonisme," zegt
Ahura Mazden
hij
;
est pré-Alexandrin,
en besluit dan als
mais
les
Amschas-
I'armée organisée des Ired's sont post-Alexandrin," wat zeg-
et
dat Avel de Perzische leer van
wil,
drinisch
du
création
»Bref,
:
gekomen. »Les Amschaspands
is,
der
maar de Ireds,
leer
Ahara Marden vóór-Alexan-
van de Engelen en van het geordende heir-
na-Alexandrinisch.
En
al heeft
nu de hoogleeraar
Tiele gepoogd (in de Revue van Réville) de oude, ook door
ger gegeven voorstelling op dit punt tegen Darmesteter
te
niet licht zal erkend worden, dat deze verdediging gelukt
hem
vroe-
verdedigen, is,
en voors-
hands kan in afwachting van nadere beslissing wel aangenomen, dat de theorie, die ter verklaring van de Engelen in de Schrift, tot zelfs
op onze catechisatiën was verkondigd, wel
zal doen,
met weer
schuil
te eraan.
Veel
opmerkelijker
intusschen
is
nu op wetenschappelijk gebied met
het
feit,
dat juist in onze eeuw,
alle geloof
aan het bestaan van
Engelen en geesten gebroken was, zich uit de mystiek van het leven zelf weer een krachtige beweging heeft doen gelden, die het bestaan van ongeziene geesten en hun uitwerking op ons met geestdrift, soms
met koortsachtige spanning staande houdt. We bedoelen namelijk Reeds was het opmerkelijk, dat juist toen geleerde mannen het geloof aan de Engelen en geesten begonnen af te breken, in Emanuel Swedenborg een ziener opstond, die op grond
zelfs
het dusgenaamde Spiritualisme.
van eigen ervaring de wezenlijke inwerking van ongeziene geesten op
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1900
Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's