De gemeente gratie - pagina 9
Tweede deel. Het leerstellige gedeelte.
DOEL VAN HET LEERSTELLIG ONDERZOEK.
een scheiding
in
liet
leven komt, tusschen hen die dit geloof
hen die tegen dat geloof ingaan. Onder
en ongeloovigen nu eenmaal tegenover elkander
we
onderscheiding laten
nu geloof en ongeloof
de wereld.
in
De
nu voor het oogenblik glippen. den algemeensten zin. Er zijn er die
hierbij
in
Avillen,
en
dit gezichtspunt staan geloovigen
preciezer
We
nemen
in Christus
gelooven, en er zijn er die niet in Christus gelooven, op geenerlei manier. ,
Hierdoor vormt zich
het leven tweeërlei strooming.
in
Zij
die gelooven
willen iets anders, bedoelen iets anders, streven naar iets anders; en
welwillende zin u ook jegens
hen
die gelooven,
in botsing
met
komt ge
uw medemenschen
beziele, zoo
die anderen. In botsing op huiselijk, op maatschappelijk, op
het geschil met de ongeloovigen
Uw
boven
te
te
van
zijt
onwillekeurig, en zonder het te zoeken, telkens
Doch
staatkundig, en sterker nog op kerkelijk terrein.
spraak.
ge
wat
geloof
ligt
ook voor
uw
maakt de pretentie van onmisbaar
komen en een
natuurlijk,
boven
besef een hooger rechtte zijn,
om de zonde En ook nu
leven in eere mogelijk te maken.
komt de ongeloovige man^ en toont u met de stukken
aan, hoe juist in
uw
kring nog allerlei zonde nawerkt, en hoe omgekeerd in den kring der ongeloovigen allerlei goede en aantrekkelijke verschijnselen van edeler levenszin
waar
nemen. Dit maakt dat de ongeloovige de onmisbaarheid en doeltreffendheid van uw geloof niet inziet, en dat gij op uw beurt aan de vallen
te
werkelijkheid van het onderscheid tusschen geloof en ongeloof begint te twijfelen. Indien er in in
zijn
krmg zonder
uw
kring met geloof nog over zooveel te klagen, en
geloof nog over zooveel te
uw
dan de geldigheid van
valt,
waar
bhjft
heel het leven doelende onderscheiding? Per-
soonlijk zelfs gaat dit door, zoo thkwijls ge geloof,
roemen
op zonde betrapt, en omgekeerd
bij
u zelven, niettegenstaande
den
man
uw
zonder geloof zoo vaak
door hoogen, edelen zin beschaamd wordt.
Ook
dus weer
een onbekende macht in het
spel. Dat in het macht schuilt, staat uit de historie en uit uw eigen zielservaring voor u vast. Toch beantwoordt de verhouding tusschen geloovigen en ongeloovigen in het leven niet aan de conclusiën die ge uit deze macht des geloofs trekken zoudt. Anderzijds weet ge uit historie en zelfkennis beide, wat booze macht in de zonde, ook in de zonde van
hier
is
geloof een wereldoverwinnende
het ongeloof schuilt.
En
toch beantwoordt ook ten deze de uitkomst zoo
telkens niet aan de conclusie die ge trekken moest. Er moet dus een iets
zijn,
stateeren,
mysterie,
Nog
dat hier storend mwerkt.
maar
niet
om welks
uitleggen.
En
Maar dat derde
iets
clei-de
kunt ge wel con-
zoo stuit ge ook van die zijde op een
ontsluiering ge roepen
blijft.
sterker saamgetrokken treedt datzelfde mysterie voor u op in de
tegenstelling
tusschen het
rijk
der genade, gelijk
dit
in
Christus
kerk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902
Abraham Kuyper Collection | 692 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1902
Abraham Kuyper Collection | 692 Pagina's