Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 39
bedreiging
eindelooze ontwijkt
eeuwschheid staat
geven
hoe
burgervrijheid,
worde afgeschaft.
Hij
omdat een open antwoord z'n middenontblooten zou en omdat hij absoluut buiten
te veel
een dezer wenschelijkheden lachte
(stel
is
der
vragen,
die
al
En
werkelijkheid moet worden.
ze
hem
toe)
aan
te
toch, ten derden
male zal Dr. Kuyper ons zeggen hoe „Het stelsel van afsluiting werd opgegeven, de Europeesche cultuur werd ingeroepen en hiermede hield vanzelf alle vervolging op. Er heerscht nu geloofs:
vrijheid"
(blz.
geschiedenis,
De
12).
hoe
lezer herinnert zich dit stukje
Japansche
de Christenen in Japan vrijheid van leven
n.1.
beweging verwierven en behielden. Met Europeesche cultuur kan in dit verband alleen de heerschappij van het recht, d.w.z. Zoo is dus dit Japanschhet staatsliberalisme worden bedoeld. Christelijk probleem opgelost naar de eenige oplossingsmethode van alle volksproblemen, d.w.z. door Ruimhartig Denken. Niet met de sluwste, noch met de brutaalste of de meest cynische berekeningen van partij- of ander egoisme raakt gij het verward en
angstig
denkgewriemel
volksproblemen het
sesam
kwijt,
dat
Alleen
beduidt.
het broeien
Ruimhartig
op dusgenoemde Denken luidt hier
der verlossing, der psychologische bevrijding.
Rechtsstaat
En de
het in het leven getreden, geordende, tot wet ver-
is
Ruimhartig Denken, voortgezet, stelt in staat de begonnen oplossing van elk volksprobleem ook te vervolledigen. Drukke dan een stroom van staatkundigen
heven Ruimhartig Denken.
vrijheidszin de
Alleen
dit
met preeken dichtgeplakte
ruiten van het Russische
staatsgebouw stuk en golve frisch de ruimten door, hoog en laag,
met
bolle
forsche
onder wat
leuze
Een werkelijk moderne regeering zal, ook het Bestuur aanvaarde, boven geloofs-
slagen. zij
dienen te staan, d.w.z. zal staatkundig-liberaal
partijen
of zal
zijn
Er bestaat ten aanzien van geloof en maatschappij geene antithese dan in dien zin, dat wat goed is voor het gezin niet goed is voor den Staat. Dit spruit voort uit het feit, dat de menschen even verschillend gelooven en denken als de dag van den nacht verschilt en niettemin door denzelfden staatsband moeten worden beschermd. Het ware niet goed zoo A., tot macht gekomen, zich toestond B. te onderdrukken, wijl hij dan morgen of elders B. niet zijn.
moest veroorloven, staatsliberalisme
belang
van
losweekend, 35
de is
A.
over
te
onderdrukken,
gansch
de
allereerste orde. als
regeerder
wereld
en
diensvolgens
blijft
een gemeenschappelijk
Liberalisme, in het gezinsleven
onontbeerlijk.
Orthodoxie,
in het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909
Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's
![Een midden-eeuwer in onze dagen - pagina 39](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/een-midden-eeuwer-in-onze-dagen/1909/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1909
Abraham Kuyper Collection | 76 Pagina's