Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 9
college-dictaat van een der studenten
Inhoudsopgave.
De souvereine macht toch
lil.
ix
200
daalt volgens de K. S. af
voor het regnum essentiale op de koningen, op Christus voor h. regn. oeconomicum. Rome) van God door Christus (Paus) op koningen en bisschoppen. Evenmin door de koningen op magistraten en predikanten (Oldenbarn., enz.). Niet (zooals
In
IV.
hun
strijd
tegen de Remonstranten
onderscheiding
in
zijn
de Geref.
essentiale, 203 en
A. regn.
juist
hun dogmatieken leerden
zij
evenwel nog den burgerstaat staande
Het regnum essentiale
is
dan het
In
eigenlijke, het
gekomen tot de 203 co n om. 206
B. regn. o e in
de
Icerlc.
204
eeuwig blijvende, het regnum
oeconomicum het tijdelijke, dat op het vorige is aangelegd. Het eerste omvat alle bewuste creaturen en komt aan toe aan de Drieëenigen God, het tweede aan den Middelaar en omvat alleen die organisch met Hem verbonden zijn. 207 Wanneer nu Christus door Zijn regn. Mediatorium alle machten in het regn. essentiale aan Zich zal hebben onderworpen, volgt het iudicium supremum, waarbij u. dit regn. worden uitgenomen, die niet behooren tot het regn. oec. 207 Dan geeft Chr. Zijn koninkrijk over aan den Vader (God Drieëenig) het regnum gloriae, d. i. het herstelde regnum essentiale. 207 Alles gesymboliseerd in de geschiedenis van Israël. 208 C. Het verband tusschen de beide regna ligt inwendig in den persoon 209 van Christus, die, als Middelaar Koning in het regnum oecon., tegelijk de Tweede Pers. is in de Drieëenheid; uitwendig in Zijne sessio ad dextram. D. Het historisch verloop van de uitoefening vanhet munusregium Christi 209 in het
regnum oeconomicum.
bij de constitutio Mediatoris. Aanvaarding na de zonde in het Paradijs symbolisch en typisch in Israël reëel na de vleeschwording, voleind met de hemelvaart.
Potentieel
8.
De
212
origine magistratus.
Loei classici. 213 Niet ingesteld
De zaak
zelf.
213
224
Gods, want de
door eene rechtstreeksche daad of ordinantie v. h. overheidsambt is eene ktIo-ic kv'^p^Tcvjr,
geheele architectoniek
Toch eene gave Gods; want
(gr.
comm.).
de gegevens en motieven daarvoor in de menschel. natuur ingelegd hebbende, deed Hij hem vanzelf opkomen uit den
nood van het zondige
Zelf
leven.
Deze magistraat sanctioneert God II.
III.
IV.
V.
226
227 aan Noach (Gen. 9 5, 6) door Zelf overheden voor Israël in te stellen 228 de magistratuur te gebruiken als symbolisch type voor Zijn Messias; gezag te geven aan de overheid en gave voor haar ambt; 233 door de onderwerping aan het ambt in de conscientie. 233
in Zijne ordinantiën
I.
:
;
;
Controvers met de voorstelling der Mystieken omtrent de overheid. I.
II.
Hun
231
234
de 16de eeuw voorgestaan door de Anabaptisten, later door de Mennonieten, is dualistisch in spiritualistischen zin. 234 beginsel,
Omdat
zij
in
„apocalyptici" waren, konden
zij
dit niet
volhouden.
237
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's