Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 79
college-dictaat van een der studenten
§ Schrift ?
b.v.
35
:
— 37
kunnen we
zien, dat
tingen zelf
=
wat
met
betr.
tot
zon, maan, sterren en zee, die
kan
geen
mensch bewegen, indien wel, dan zou
om
gezegd,
maken, dat
de inzettingen uitkomt)
in
verzekeren,
te
Gods volk
Israël
niet
niet
God
van nnin.
mpn
Die
noch
wezen.
(de inzet-
ordinanties
gezet heeft, zegt alles uit
zonde
noch
dat
te loor in
ons denkbeeld „natuurwet" zeer
de Schrift voorkomt. Er wordt gesproken van D^pn en
in
aldus
eenvoudig beteekenend
ppjn,
men die ook zet voor niet-redelijke wezens (aan spoorwemen hekken om hun gebied te bepalen). We zien dus, hoe fijn
31
Jer.
zeker
van
wijl
ziet
onze vertalingen. In
D''i:in
79
ISixu.
Openbaring zulk een onderscheiding doorgaat maar ze gaat
de
in
Providentia y.xT
maar dan wordt gebruikt
Ja,
„bepalingen",
gen
De
3.
God
zelf,
Dit wordt
menschen konden
meer was. Het wijzen nu op de Dpn, dat daar-
de menschen dezen niet verzetten kunDus vinden we het denkbeeld „natuurwet" zelfs zeer sterk in de Schrift. Psalm 119 : 90. Uwe getrouwheid is van geslacht tot geslacht ; Gij hebt de aarde vast gemaakt en zij blijft staan. Deze Psalm is ook zeer rijk in uitspraken van dezen aard maar wordt in den regel slecht verstaan, wijl het „Woord" Gods gewoonlijk opgevat wordt als „Bijbel", het beteekent echter dienen moet, heeft alleen
toe
zin, als
nen.
Woord Gods
het scheppende en ordineerende
in
Zijn Schepping, in zijn schep-
pende en regelende macht, waarvan de Bijbel dus wel een deel is. We zien hier, dat de aarde bestaat, omdat God ze vast heeft gezet naar Zijne verorde-
—
ningen.
gebod
mos door dringt,
Aan
:
uit
:
volmaaktheid heb ik een einde gezien maar
alle
;
:
men de
vindt
8—11
koninklijke, alles beheerschende
geen schepsel verbreken of op
Psalm 19
:
redenen aan
5
Hun
:
het
macht van God.
Schilderachtig schoon maar toch zoo beslist mogelijk wordt
:
uitgesproken, dat er verordeningen zijn
gesteld,
uw
Dus die ordenende macht strekt zich den geheelen koswaar men ook in den natuurlijken en zedelijken kosmos door-
overal
Job 38 hier
96
Vers
zeer wijd.
is
gaat
richtsnoer
einde der wereld
zij
;
in
kan
de natuur,
die, wijl
door God
stellen.
uit over de
gansche aarde, en huune
Hij heeft in dezelve een tent gesteld voor
we hebben er op te letten, dat waardoor bevestigd wordt het hierboven bealleen is de Openbaring maar ook de redenen,
de zon. Hier wordt dus „richtsnoer" gebruikt, het parall. deel staat „reden",
in
Woord Gods
weerde, dat die
God
niet
uitspreekt in de natuurlijke wereld.
Psalm 148 treden. Wij
voorkomt,
:
5
.
moeten zooals
.
.
.
er
Hij heeft hun eene orde gegeven, die geen van hen zal over-
op
letten (zie onder), dat
men soms
wetten voorstelt, alsof deze
n.l.
bij
de vastheid van de orde hier
niet
de bespreking van de wonderen de natuur-
God zouden beperken
;
neen, het schepsel kan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 79](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's