GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 783

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 783

college-dictaat van een der studenten

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Hemel en

§11. voorsmaak

de

in

des

pijnen

verschriki<elijke

bij

ziekten,

worden door nijpenden honger en brandenden

innerlijk verteerd

De éénheid tusschen

vermenging geeft tusschen

bij

een

dorst, enz.

dat psychisch en somatisch lijden moet gezocht

het zenuwleven, dat de

in

lichaams,

307

hel.

worden

Denk

dit tweeërlei lijden.

aan de krankzinnigheid, aan den Vitusdans, terwijl ook zenuw-hyperaesthesie

soma en zenuwen werken kan. Deze rampzaligheid duurt eeuwig; daarover handelen we later. Eerst zij nog opgemerkt, dat ook het lot der rampzaligen verschillend zal zijn. Eenheid

eenigszins aantoont, hoe machtig de psyche op 5.

van staat

zal er zijn: allen

van

verscheidenheid

stand

zullen verkeeren iv .5~£:yrc>^3-avaro).

bestaan,

hetgeen de verlorenen op aarde Altoos

de

is

verlorenen

We

worden.

van

in

Doch

de mate van

er zal straf,

ook naar

gedaan hebben.

<t{^uxti

kerk eene richting geweest, die beweerde, dat

eene eeuwige

niet

straf zullen dragen,

maar vernietigd

zullen

bedoelen de leer der annihilatio, der zoogenaamde conditioneele

Daaronder wordt

onsterfelijkheid.

deel

töj

bj

er in de christelijke

verschillend

menschen

alle

Deze conditie

conditie verkeeren.

dat de eeuwige duur niet het

dit verstaan,

maar

zal zijn,

is

alleen van hen, die in eene bepaalde

dan het geloof

Jezus Christus. (Dr. Jonker

in

van Rotterdam verdedigde deze theorie het eerst hier

te

lande

in

de Theolo-

gische studiën.)

Van twee

zijden

wordt deze

stelling

voorgedragen

van den kant der Vermittlungs-Theologen, op pantheïstisch-philosophische gronden dus a.

van de

b.

Deze

zijde der

Engelsche Methodisten.

wordt derhalve gedreven van Ethischen en Methodistischen kant. De beslissing ook op dit punt vragen wij Gereformeerden aan de Heilige theorie

Men

Schrift.

wilde

echter

dit

stelsel

ook met Gods Woord verdedigen, en

wel aldus

Ten

eerste: het begrip „eeuwig"

wordt wel aan

straf

verbonden, maar

men moet

het dan anders verstaan; namelijk in dezen zin, dat het niet beteekent „eindeloos". In het

Oude Testament nu worden

ohl?, D^p, 1.

D^Ty

men

niet

van

al,

drie

woorden voor „eeuwigheid" gebruikt

my; en een enkele maal het woord nxi

van D^y „bedekken", dus „wat bedekt meer na kan speuren."

wat, hetzij

voor zoover wij

in

er

In

de toekomst,

is; het

verborgene

;

dat,

dezen zin wordt dan ook „olam" gebruikt het verleden, in het donker

ligt,

geen chronologischen datum van kunnen bepalen.

Dit

hetzij

in

maakt, dat „olam" voor kan komen voor tweeërlei tijdsbepaling, namelijk a. ter h.

ter

wat

bepaling van een

tijd,

aanduiding van een

van welken wij tijd,

die er niet

niet zien, dat hij er is is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's

Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 783

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910

Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's