Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 783
college-dictaat van een der studenten
Hemel en
§11. voorsmaak
de
in
des
pijnen
verschriki<elijke
bij
ziekten,
worden door nijpenden honger en brandenden
innerlijk verteerd
De éénheid tusschen
vermenging geeft tusschen
bij
een
dorst, enz.
dat psychisch en somatisch lijden moet gezocht
het zenuwleven, dat de
in
lichaams,
307
hel.
worden
Denk
dit tweeërlei lijden.
aan de krankzinnigheid, aan den Vitusdans, terwijl ook zenuw-hyperaesthesie
soma en zenuwen werken kan. Deze rampzaligheid duurt eeuwig; daarover handelen we later. Eerst zij nog opgemerkt, dat ook het lot der rampzaligen verschillend zal zijn. Eenheid
eenigszins aantoont, hoe machtig de psyche op 5.
van staat
zal er zijn: allen
van
verscheidenheid
stand
zullen verkeeren iv .5~£:yrc>^3-avaro).
bestaan,
hetgeen de verlorenen op aarde Altoos
de
is
verlorenen
We
worden.
van
in
Doch
de mate van
er zal straf,
ook naar
gedaan hebben.
<t{^uxti
kerk eene richting geweest, die beweerde, dat
eene eeuwige
niet
straf zullen dragen,
maar vernietigd
zullen
bedoelen de leer der annihilatio, der zoogenaamde conditioneele
Daaronder wordt
onsterfelijkheid.
deel
töj
bj
er in de christelijke
verschillend
menschen
alle
Deze conditie
conditie verkeeren.
dat de eeuwige duur niet het
dit verstaan,
maar
zal zijn,
is
alleen van hen, die in eene bepaalde
dan het geloof
Jezus Christus. (Dr. Jonker
in
van Rotterdam verdedigde deze theorie het eerst hier
te
lande
in
de Theolo-
gische studiën.)
Van twee
zijden
wordt deze
stelling
voorgedragen
van den kant der Vermittlungs-Theologen, op pantheïstisch-philosophische gronden dus a.
van de
b.
Deze
zijde der
Engelsche Methodisten.
wordt derhalve gedreven van Ethischen en Methodistischen kant. De beslissing ook op dit punt vragen wij Gereformeerden aan de Heilige theorie
Men
Schrift.
wilde
echter
dit
stelsel
ook met Gods Woord verdedigen, en
wel aldus
Ten
eerste: het begrip „eeuwig"
wordt wel aan
straf
verbonden, maar
men moet
het dan anders verstaan; namelijk in dezen zin, dat het niet beteekent „eindeloos". In het
Oude Testament nu worden
ohl?, D^p, 1.
D^Ty
men
niet
van
al,
drie
woorden voor „eeuwigheid" gebruikt
my; en een enkele maal het woord nxi
van D^y „bedekken", dus „wat bedekt meer na kan speuren."
wat, hetzij
voor zoover wij
in
er
In
de toekomst,
is; het
verborgene
;
dat,
dezen zin wordt dan ook „olam" gebruikt het verleden, in het donker
ligt,
geen chronologischen datum van kunnen bepalen.
Dit
hetzij
in
maakt, dat „olam" voor kan komen voor tweeërlei tijdsbepaling, namelijk a. ter h.
ter
wat
bepaling van een
tijd,
aanduiding van een
van welken wij tijd,
die er niet
niet zien, dat hij er is is.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's