Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 169
college-dictaat van een der studenten
§
De
5.
Antinomisme en
het
Gods
In
Providentia in relat ione ad peccatum.
daarom
die
(Arminianen, Libertijnen), doet de historie ons kennen als de
bestel
mannen, van wie de verslapping van het zedelijk leven met
Als
maar
niet monistisch,
zijn
Zij
opnemen der zonde
kantten tegen het
zich
169
Kant,
dualistisch.
Hegel
Schelling,
Fichte,
uitging.
denken weer
het
in
kracht wint,
komt het monisme weer op. Al die philosophen verdringen het dualisme, en eeraren een monisme, even streng opgevat als in het O. T., zöó, dat steeds de pogingen zich vernieuwen, om de zonde in 't geheel der wereldbeschouwing op
te
nemen.
men dus
Vraagt
onze eeuw
in
„Geeft het hoogere denken gelijk aan de
:
Gereformeerden, of aan de Arminianen
Arminiaan
gelijk
maar zoodra
;
dan
?",
„Zoodra het denken slap wordt, zooals
maar één antwoord mogelijk \S'^<^ eeuw, dan krijgt de
is
:
de IT^e en
in
weer veerkracht komt
er
in
't
denken, zoodra
weer een groote philosophische structuur wordt opgetrokken, dan
er
Calvinist
Het
gelijk.
niet
tot
ons eigen
hart,
de
openbaart
op twee gedachten, mist stuur en richting en
zich als dubbelhartigheid, hinkt
kon
doorgetrokken
dualisme,
krijgt
vooruitkomen. Zoodra het denken kracht erlangt komt het monisme
Onze eeuw staat op dat punt reusachtig hooger dan de vorige. Ze moge haar monisme op een dwaalweg gezocht hebben, ze geeft aan het Calvinisme toe, dat zonder monisme de kracht van het leven weg is. Onze weer terug
wereldbeschouwing kan eigen
niets anders zijn
We
leven.
innerlijk
kennen ons
dan een
reflex of sublimaat
mikrokosmos.
zelf als
Is
van ons
ons innerlijk
Maar wordt monisme in onze wereldbeschouwing terug_ ook nog langs anderen weg te zien. De geschapen wereld leert ons,
leven slap, dan wordt ook onze wereldbeschouwing slap, dualistisch. dat weer sterk, dan keert ook het
Dat
is
dat
er
kan
zich
niets
onzen
zonder
zijn
waarheid
niet
kan,
zijn
begrip
het
tegenover
geest
:
antithese
in
het leven te roepen.
Men
denken, of het begrip leugen staat er
we kunnen
in
ons geen begrip vormen van deugd en
heiligheid zonder het begrip zonde.
De
H.
zichzelf
45
is :
van 7
:
ons
leert
en
bestaat
schepper Jes.
nu
S.
het
licht
„Ik
van die tegenstellingen
licht
erin
gebracht
licht
zoodra
vinden
de
God scheppend
Zijn schepsel. tot al
we
zij
leert,
en schep de duisternis, Ik
en schep het kwaad, Ik de Heere doe Hier
maar
dat de duisternis uit
al
dat
God de
Zie hiervoor
en duisternis beide.
formeer het
is,
niet,
maak den vrede
deze dingen."
God
antithese,
die
optreedt.
Dan komt de
niet
Die tegenstelling plant zich
in
in
zelf
bestaat,
maar komt,
tegenstelling tusschen
God
en
heel de schepping voort en leidt
de antithesen, zooals wij ze hier vinden.
De Arminiaan
zegt:
„God schept
het licht, het goede; uit het schepsel is
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's