Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 797
college-dictaat van een der studenten
§
maar dat
a-'^TYipi.<x,
God
zij
Hemel en
11.
een noodzakelijk postulaat van het groote
is
om
dingen heeft geschapen
alle
321
hel.
zijns zelfs wille",
voor de eeuwige zaligheid en heerlijkheid
„dat
feit
ook den uitverkorene
—
Openbaring der Heilige Schrift hieromtrent. het ons nu alzoo gelukt de Sói^x in haar
Is
èn anthropo-
te plaatsen
c^.uó.yy.-fj
logisch, èn theologisch, èn ktisiologisch, laat ons dan nu zien, wat de Heilige Schrift
De
desaangaande
leert.
openbaring hieromtrent vinden wij
rijkste
in
:
Apoc. 21 en 22, dat zich
geheel aansluit aan het tweede deel van Ezechiëls profetie.
Het tweede deel van Ezechiël kend, dat
Jeruzalem en
Israël,
nieuws komt. De
6cc-:
to'j
a-KYjur,
is
één machtig visioen, waarin ons wordt getee-
tempel wel
zijn
zal
verwoest, maar dat er
zijn
nog eenmaal
staan,
maar
in
heid en glans, waarbij de luister van den vorigen tempel verbleeken dien prachtigen tempel zal een nieuw Jeruzalem
Jeruzalem zal
nieuwe Kanaan,
't
een zuiver Palestina
—
gebouwd
zijn
;
anders genomen
zijn
Om
zal.
en met dat nieuwe
tellurisch oneindig veel heerlijker
de stammen
iets
ecne heerlijk-
dan
voren,
te
— saamhangen.
In dat
Jeruzalem en Palestina wordt het leven harmonisch geschilderd. En uit dat heiligdom gaat een stroom des levenden waters uit, die al de erven verkwikt.
Dan
wat we lezen
volgt,
Ezech. 48
:
30
ss.
We
in
:
zien, dat hier
gedoeld wordt op de heilige symmetrie.
zijner
den vorm van een zuiveren vierhoek, die aan ieder hoeken drie poorten heeft, waarvan elk den naam draagt van een der
twaalf
stammen
De
stad
gebouwd
is
in
Israëls.
De maten van de uitgangen
4500 maten van den noorderhoek enz. Dat de hoogere mate van heerlijkheid ervan
Lezen
we nu Openb.
21 en 22
:
zijn
uit te
der stad
zijn alle gelijk
weer symbolische
getallen
om
drukken.
1—6, dan bemerken we, dat de
beschrij-
ving, die aldaar van de Jó§a wordt gegeven, geheel beantwoordt aan dit visioen.
Wat nu Er
10.
zijn is
de karaktertrekken van
dit visioen ?
een nieuwe aarde met een nieuw firmament.
nieuwe aarde";
als het
woord „hemel"
in
(„Nieuwe hemel en
verbinding met „aarde" voorkomt,
beteekent het „firmament").
De
2o.
Nu in
kóct/xoc
knielen wij aan de voetbank van
Vader, die is
afscheiding tusschen den
in
de hemelen
is.
Nu
de hemelvaart van Christus
en de woonstede Gods
Gods
voeten.
Nu
roepen
is
verdwenen.
we
tot
is er eene scheiding, die het duidelijkst (avi/?/]).
Doch dan
onzen
getoond
bestaat door de formatie van
KÓa-fcoc dat onderscheid eerst nog wel, maar het onderscheid tusschen voetbank en troon wordt weldra opgeheven en de scheiding valt voor eeuwig weg
dien nieuwen
Hierop moet wel
gelet,
want
èn „wij zullen eeuwiglijk
V
in
hieruit volgt, dat beide uitdrukkingen
waar
zijn
den hemel wezen" 49*
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's