Dictaten dogmatiek. Locus de Magistratu, Consummatione Saeculi - pagina 19
college-dictaat van een der studenten
Inhoudsopgave. Onderscheid tusschen
kvrlyjua-rcq en
ó
ol
xix
kvrlyjucrroi
4.
tusschen de
5.
Het program voor de volgende periode. (Openb. 14
yj^icrrci.
'i^tu^zl
en de avTiyjiLo-roi
;
233
(TegenkzrV., valsche kerk, sc/i(/nkerk.)
§
De
6.
2.
6—13.)
235
237
Deze is slechts een Door het Ration.,
1.
:
parousie. van één moment. 237 enz. expresselijk verward met het komen des H. feit
menschel. hart en met dat in Zijn regiment,
in het
238
De dubbele parousie
der Chiliasten. 238 Het stellen der par. aan h. einde dezer bedeeling met de uitspraken d. apostelen en V. Jezus zelf (die niet wisten wanneer) slechts schijnbaar in strijd. 239
3.
4.
De namen in de H. De parousie zelve.
5.
6.
a.
S.
voor de wederkomst des Heeren.
242
242
Chr. wordt gezonden door den Vader (passief) en Hij
komt weder (actief).
komt weder op de wolken des hemels. Die wederkomst zal plaats hebben in Zijne ware me/zscAe/. natuur en gestalte. Hij zal komen verzeld van Zijne heilige engelen. Of ook de verloste zielen in den hemel met Chr. zullen terugkomen.
b. Hij c.
d. e.
Het doel der parousie.
7.
§
1.
2. 3.
4.
5. 6.
§
8. 1.
244
De periode van Openb.
7.
14
:
6—20
:
246
10.
Het program wordt in den hemel uitgegeven. 246 Korte samenvatting van wat geschieden zal. 246 De praeparatie voor de uitvoering. 247 Exegese van Openb. 16—20 10. 247 De interpretatie daarvan door de Ration., Augustinus, de Chiliasten. 250 Beoordeeling hiervan. 251 Het finale, kosmische oordeel geteekend en in zekere mate voltrokken in dat over Israël, Rome, enz. 251 Da.t finale aan Israël reeds aangekondigd in de profetie des Oud. Test. 254 Nadere toelichting bij bovenstaande exegese. 255 De overwinning V. d. Dood. (Deze eerst na de opstanding en het laatste oordeel.) 258 :
De resurrectione mortuorura. Te onderscheiden tusschen de opstanding op
262 zich zelf (sensu generali)
en onze zalige opstanding (sensu praegnante). 262 allen tijde deze beide verward en daardoor de rAvaa-raa-tc geestelijk opgevat. 263
Ten
2.
Langs pantheïst, weg door de theosophie en de Vermittl.-theol. de opstanding des vleesches weer hersteld, doch alleen voor de geloovigen. 264 De Heil. Schrift leert die opst. des vleesches voor alle menschen. 265 Bij deze opstanding is de mensch absoluut passief, inzooverre ziel en
lichaam verre zelf
de
door God weer aldus
worden
vereenigde
en
weer
opstaat
Origenes, de Vermittlungstheologen, enz.
vereenigd, doch
actief
inzoo-
persoon bestaande mensch 267 maken v. d. opstanding het ontvangen als
van een geheel ander lichaam. 268 kerk handhaafde volgens de H. S. de identiteit v. h. lichaam.
of het procreëeren
De
270
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 804 Pagina's