Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 69
college-dictaat van een der studenten
§
men
voort, dat
(dcic To Try.y
Dat
Dat
wil
de
in
Nu
we
zijn
nog
Hij
eens
God
de creat. ration. behalve
Gods
zullen
we
uit-
God is xav vj TTxa-iv. we nu te behandelen Het
gewoonlijk
wel
bij
de
is
dienen
;
Creatio,
de
er.
maar dat
de
ration.
er
geen
de zuivere werking Gods. anders doen en dan
iets
we het in we dan pas vrome oogenblikken Dit bewijst, hoe
drijft.
goed, hierop eenigen nadruk
is
in
in
wereld
hebben, gaat over het trinitarisch karak-
Het punt, dat
van de Providentia.
de Creatio bruta nu reeds
zijn zal
bidden of
ons
inspiratie
niet
zondig leven reeds kunnen besuffen, dat
doorleven, als
in
yrdi.arj
'v
ttx-j
wezen, die
zal
reeds zalig op aarde, als dat
is
in
Heel het bestuur van de geestel. zedelijke
ration.
Cr.
mogen gevoelen,
ter
niet
maar zeggen, dat we God
niet
werking
dit
is
God ook
dat
daarop gericht,
Welnu, dat
zal zijn.
7vv.(Trj
\v
en de gezaligden.
engelen is
69
ISixv.
die kracht Gods, die in alle dingen alles werkt, niet doet
geweest.
steeds
en
Providentia kxt
Volgens de ideale opvatting der Schrift moet het ééns daarheen, dat
komen. b
De
8.
niet
bij
de
te leggen, wijl
men
Providentia hierop de aandacht
ook de Provid. als opus Dei dit karakter dragen moet, volgt Indien een opus exeuns niet trinit. was, daaruit, dat het een opus exeuns is. maar door één der Personen werd gewerkt, dan zou daarmee de eenheid van Dat
vestigt.
het
Goddelijk
van
het
wezen verbroken
Wezen
Goddel.
Immanent,
zijn.
in
de innerlijke oeconomie
ontstaan persoonlijke werkingen
;
zoodra er van het
Goddel. Wezen een werking naar buiten uitgaat kan die niet anders wezen dan van God in Zijn Driepersoonlijkheid. Raadplegen we zoowel de Schrift als
de
de Belijdenisschriften, op haar gegrond, dan zien we, dat, voorzoover van
Vader van
personen
onderscheiden
het
sprake
is,
verband worden gebracht.
in
woord
in
de Creatio en Provid. meest met den
We
moeten echter
verwarring gebracht worden
:
niet
door den schijn
voor de creatio wordt door-
gaans God, het Eeuwige Wezen zonder onderscheid der Personen,
als Subject
Waar het subject in het Eeuwige Wezen wordt gezocht en uitgedrukt door God of Heere der Heirscharen, daar wordt natuurlijk bedoeld Ook komt het voor, dat daarbij de naam Va^/er gebruikt het Goddelijk Wezen. in dit gebed vinden we de biddende ontvergel. het „Onze Vader" wordt ingevoerd.
;
;
plooiing
Eerste
Gods
van
Voorzienig bestel.
Hier wordt dan met „Vader' niet de
Persoon bedoeld maar het Goddelijk Wezen
kend worden, Providentia
dat
mee
er
anderzijds
uitspraken
rechtstreeks aan den
chismus wordt gezegd, dat
er te
zelf,
voorkomen,
Toch kan niet ontwaar de daad van
Vader wordt toegekend.
handelen
is
van drie stukken
In :
van
den Cate-
God den
Vader en onze Schepping; van God den Zoon en onze verlossing; van God den Heiligen Geest en onze Heiligmaking. Daar wordt er dus op gewezen, dat
bij
de
Schepping en de daaronder gesubsumeerde
Voorzienigheid
de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 69](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's