Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 189
college-dictaat van een der studenten
:
§
189
oefent dat natuurlijk veel grooter pressie
wordt,
gepredikt
apostel
Providentia in relatione ad peccatum.
De
5.
op
uit
de.
hoorders, dan wanneer een ander Hem verkondigt. En toch zegt Paulus, dat die prediking maar voor een klein deel der hoorders een :a;ur, ^w,^ de ^a))7v geweest is; aan de anderen ging ze zoo maar niet voorbij, maar voor hen ze een reuke des doods ten doode.
was
2
In II Petri
slechts
menschen een
2
:
en
val
van menschen sprake, evenals
is
bekeerd
zijn,
Hun,
opstanding.
een
brief die
ook
:
die
Hij gesteld is
zij
die
niet
zijn
wedergeboren, wordt
vallen.
Als de menschen de 4, 5. Judas 10, Rom. 2 zijn, maar komen in wat ze niet, ze aannemen, blijven
we
vinden
genade Gods
den heelen
7 wordt evenzoo gezegd van den Christus, dat
Christus een T-KxvSx/.sy, waarover
Hetzelfde
in
krachten ervaren hebben
heerlijke
erger geworden.
zijn
In / Petri
tot
12
:
schijnbaar
niet
in
:
:
slechter conditie. Bij de verharding /«.
2^.
moet dus gelet op
vier
elementen
Het terugtrekken der gemeene gratie. Het sterker prikkelen der levensenergie.
De De
3^. 4^.
verzoeking, verleiding. reactie, die
gewekt wordt door het bijbrengen van de genade
bij
den
onwedergeborene. dit
In
verband
valt
objectief in aanraking
ook de zonde tegen den H. G. met de genade, de H. G.
De Zoon brengt ons
subjectief, d.
w.
z.
de grootst mogelijke genade in subjectieve aanraking met ons hart. het
zondig
aanraking
die
hart
spanning verkregen, dan
groote
geen vermurwen meer aan Hierbij moeten in
wel
is
willen
zonden,
om
dan
heeft,
heeft
Wanneer
de energie zoo
de verharding zoo groot geworden, dat er
is.
nog twee punten besproken.
de eerste plaats de passage
de reden
weerstaan is
Hij brengt
Jesaia 6
in
{vs. 9, 10).
voor dat onverklaarbare, alsof er menschen bekeeren, iets te
maar wien God dat
belet
:
We
willen zien
wat
zijn, die zich eigenlijk
want Jesaia wordt
uitge-
doen, waardoor het volk zich niet zou kunnen bekeeren.
22. Daar hebben als we even zien Gen. 3 maar in anderen vorm. Want ook hier zouden we Maar God vragen Laat toch den mensch gaan tot den boom, als hij wil De zaak zit zoo (In vers 10 van Jesaia spreekt God toch laat dat niet toe. staat er niet Ik, maar Hij.^ De zondaar, in het Paradijs gevallen, wou niet grijpen naar den boom des levens, om zich onder God te stellen, zijne zonde te niet te doen, maar om tegen God sterk te staan, om tegen Hem te kunnen volhouden, dat hij nog Dit
we
is
gemakkelijk
precies
te begrijpen,
:
hetzelfde,
!
:
:
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's
![Dictaten dogmatiek. Locus de Providentia, Peccato, Foedere, Christo - pagina 189](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/dictaten-dogmatiek-locus-de-providentia-peccato-foedere-christo/1910/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Abraham Kuyper Collection | 1028 Pagina's