GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Starrentritsen - pagina 79

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Starrentritsen - pagina 79

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

77 *

*

Soli

.^

Deo

gloria.

boeide ons Christenvolk de leuze van Utrechts Universiteit haar zegel, het „Soli Deo gloria", overgezet: „Gode alleen de eer".

Steeds in

desperandum Deo Duce"

In het „Nil

spreekt zich gelijke gedachte

teit

uit.

in

den kring der Vrije UniversiGroen's „Tegen de Revolutie

In

het Evangelie" school eenzelfde bedoelen.

was protest na protest tegen de onheilige voorstelling, alsof menschen het waren, die recht en waarheid te bestellen hadden. In God werd onzerzijds steeds het uitgangspunt gesteld. Van onzen God zou de leiding ook bij alle studie ons toekomen. Een politiek enkel door menschen, naar menschen oordeel besteld, boezemde Het

wij

weerzin

in.

Niet vroomheid in het persoonlijk bestaan voldeed hier. zin

in

de

't

De vrome moet ook in het publieke leven, en niet 't minst in onze gedragslijn bepalen, en richting geven aan ons

hart,

politiek,

beleid.

Vandaar dat ook naar

zieling

en

allen

ordinantie

kwam

eerste,

zoo schoone periode warme be-

op den voorgrond stond.

Zelfs in de

Gods

wil

Kamerdebatten

ook op staatkundig gebied lag in het plan dat de Opperste Bouwmeester had ontworpen, en 't streven

architectuur

God

der onzen

als

was

dit

Ook

op gericht, de zuivere lijnen van deze archivan serieuse studie, te ontdekken.

er steeds

tectuur, als vrucht Is

onze

dit toentertijd telkens uit.

De unze

in

kant uitging, en steeds het vragen naar

nog zoo

?

kwam, had men uiteraard doen met de vierschaar als niet loos product van puur menschelijke vinding, maar als instelling, geroepen om in den Naam des Heeren het recht, dat Godes is, te handhaven. Geen mensch mag, eeniglijk op menschelijke autoriteit afgaande, zijn naaste dooden, van zijn vrijheid berooven, of hem zijn goed ontnemen, Aan de Overheid kunnen deze drie alzoo nooit anders vrijstaan, dan voorzoover ze door God hiertoe gemachtigd is. Doch is dit zoo, dan moet ook de vierschaar èn den aangeklaagde èn den getuige voor Gods aangezicht roepen. Vandaar de eed ook in 't recht. Is nu ook ten deze door alle onze mannen van naam, steeds toen het eedsprobleem aan de orde

te

in

zulk een zin en geest gesproken, dat het Soli

recht

kwam

Wie

Deo gloria

?

durft hierop zonder aarzelen ja en

amen zeggen?

tot zijn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Abraham Kuyper Collection | 108 Pagina's

Starrentritsen - pagina 79

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1915

Abraham Kuyper Collection | 108 Pagina's