Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 537
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
HET GELD
voor
alles
—
moest,
rechten
bezitten,
in-
een
zoo
kroost,
zoo
in
hun
opvoeding van
de
kreeg,
niets
zoo
andere
de
terwijl
grievend
zelve betalen
alles
den eersten eisch van
tegen
alle
wie op uitsnijding uit onze Staatsorganisatie van
dat
in,
aandrong,
kanker
geacht kon worden eeniglijk voor
allerminst
belang van zijn beurs
het
Dat tweeërlei groep van
recht.
gelijke
van
dat
als
druischte
rechtsbesef
deze
volk
alle
bij
het
in
schreiend ongelijk behandeld werden, dat de ééne groep
en
stuitend
geding van
een
die
vraagstuk
teeder
bijna
wel
en
geding,
gezetenen,
529
komt een geheel ander probleem
het Schoolvraagstuk toch
Bij
HET SCHOOLGEDING.
IN
De
pleiten.
te
Schoolquaestie, gelijk ze in
een onbewaakt oogenblik van Liberale zijde gesteld werd, was dan ook allerminst een
probleem in
onzen
ontkennen
;
op
is,
men aan
dat
dat
één
vroegere
de
dat'
niet,
met een
die
Fout ging
het eerst begane toe-
lagere
sociaal
te
lijn
positie
om ook
het verlangen
dit
tegenspreken,
vrede namen, niet
met de openbare
sociaal
komen, allerminst
men
eerst daar,
te
van onze
zelfopoffering
keuren
viel af te
te
;
en
verstaan
waar men optrad met de banier van
beginsel in den koker, in stee van gelijk weleer breed ontplooid, dit
dreigde
juist
der
stand
zich
zelfs
Antirevolutionaire
op zeer ernstige wijze aan den wel-
partij
Men
wreken.
te
begrijpt,
waarop
Zóó toch was de Onderwijscommissie niet saamgekomen', 1913 in de Troonrede werd toegezegd, en was het gerucht
dit
doelt.
die
in
niet
bekend geworden,
volkomen gelijkmaking zonder
Onderwijs,
stelsel,
dat
worden,
—
door of
en
dat in
teniet-doening
en
zelfs
wel
van
den partij
voorstellen
men
Liberale
Schoolstrijd
zou
wachten stonden
te
zin
van Openbaar en
als uitvloeisel
Links
aanstonds kreeg
Antirevolutionaire
Toelichting.
alsnu
oeconomischen
zulks
Rechts
men deze Concessie van
zich
vraagstuk ook
daarom de zwenking die plaats greep, uitnemend wel
was.
en
dit
over, dat elk verlangen,
te
geen kenner van het geding
zal
toch
aanhouden
dat
het
al
viel
onderwijzers
van
historie
ten deze tot een pure belangen-quaestie te verlagen,
strijd
onderwijzers,
kon
En de
Een
zin een politiek probleem.
landen bewijst genoegzaam en
Maar
voegde.
in vollen
een tweede onrecht
dan
niets
maar
van eerste orde.
zelfs
andere
om
utiliteits-,
tot
Bij-
van een billijkheids-
gemeenschappelijk zou aanvaard in
de Liberale Pers
zijde
te
als vanzelf te niet
tengevolge
hebben.
beroepen kon op meer dan ééne
te
lezen, dat
veiliger aandorst,
Iets
uitlating
omdat
gaan van de waarbij
men
van Christelijke 34
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 537](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's