Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 452
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
STAAT EN KERK.
444 Hoogescholen, die geheel
de macht der hoogere groep waren, ver-
in
En zoo
kregen een bedeniceiijk karakter.
de 18e en
toen tegen het einde van
is
het naderen van de 19e eeuw, die smadelijke toestand in-
bij
waarin van de bezieling der vaderen zelfs geen flauwe na-
getreden,
meer
werking
Kerken
onze
in
De „zeven duizend"
overbleef.
uit
Achabsdagen hebben zeer zeker nooit ontbroken, maar noch aan de Hoogescholen, noch in de Kerkeraden van groote steden vonkte meer
vonk van
enkele
een
Datheen
smaad
het
hoogere
dat eens een
leven,
De
Bres en
De Kerk als Kerk lag geheel ontzield in haar Toen de heeren, die door de Sansculottes in de macht
bezield had.
terneder.
kwamen, dan ook door de tractementen der predikanten een streep haalkromp de Kerk op eenmaal van ellende ineen. En toen in 1816 Koning Willem de Eerste kortweg heel ons kerkelijk leven in den staatsban den,
was
sloeg,
dan hier en daar nog opging, aan
zelfs het protest dat
heroïsme gespeend. De Staat, die
uit
alle
de Kerk voortgekomen was, had de
Kerk overmocht, en voor wat hare nationale beteekenis aangaat, onterfd.
Tot zoo
droeven
Calvinistische
lijn
afloop
van
de
consequentie
logische
zou
nimmer gekomen
't
verhouding tusschen
ware
recht
zijn,
Kerk en
om
de verwezenlijking van
van nieuwe toestanden, waarin het
kunnen
zou
menging,
laten
zijn
zijn ideaal,
beginsel,
doorwerken.
en
om
met Dit
Het Cal-
de schepping
van valsche ver-
vrij
was
Dit
Staat,
geworden.
doorgetrokken
toont Amerika, waar de omstandigheden zulks wel toelieten.
vinisme riep
indien de
in
Europa onmo-
gebleken. Heel Europa was in het verleden gekerstend. De Doop was er gemeengoed. Men beleed onder de massa niet, maar ging mede met een door den Clerus voorgeprevelde belijdenis, waarAl zon dan ook meer dan één tegen geen verzet in 't hart opkwam. gelijk
om
erop,
en
een
aan
zich
vrijbrief
den
overmacht van
de
voor
zijn
wereldsche leven
groote massa werd er niet meer aan gedacht,
op
zuiverder, religiebeginsel
groep
in elke streek,
Koos men nu, leiding
van
vrijmaking,
was, uit
komen.
Dit
ontworstelen,
om
voor een teederder,.
was wel alzoo
maar die keurgroep stond verre
gelijk in
te
ontvangen, onder de
Noord-Duitschland en
in
in
bij
een keur-
de minderheid.
Scandinavië, onder
de Overheid tegen Rome, dan roemde de massa wel die
maar ze
zonder lust
te
Clerus te
naar
bleef schijn-Christelijk, gelijk ze steeds geweest
innerlijke
verheffing.
het vreemde, en
Men
ook wel,
ging mee
om
uit
volgzaamheid,
van de heerschappij van.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
![Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 452](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/antirevolutionaire-staatkunde/1916/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's