Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 35
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
DE SCHRIFT TEN DEELE.
IN
van
Christus
dien
Pilatus aan Jezus beging, laat de heiden-apostel
die
rechtsschending,
den
Men kan
uit
geloovigen aan wie
van de
na,
niet
onderwerping aan eischen.
27
van
Keizer
dien hoofde
Rome om in
die
ook voor ons het recht aan God
met
uit
de Schrift als rechtsbron
onderdanenplicht af
als
te
de rechtsstudie den band,
bindt, te vinden, niet beginnen
Veeleer moet begonnen
putten.
te
schreef,
hij
worden met de beteekenis van de rechtssfeer te midden waarvan de bijzondere Openbaring zich inschoof, te onderzoeken. Wat de bijOpenbaring
zondere
weeft
sprong,
biedt,
hoezeer fonkelnieuw
voort
steeds
aan
gewaad, dat ons de Schepping
het
Wat deze Openbaring ons
omhing.
herkomst en oor-
in
schenkt
bestaande aan, en daarom kan nooit anders dan
bestaande het
in het
uitgangspunt liggen, voor de kennis van het geheel. Hoe bedeeling
de
der
aan het
sluit zich steeds
nu, buiten
is
Openbaring om, op zoo breede schaal
Bijzondere
een zeker veelzins gebrekkige, maar toch alzijdig het leven verheffende rechtsregeling
satie
gekomen
stand
tot
aan
herinnerd
het
van recht of onrecht
we
Gelijk
in
zij
de eerste plaats
om
te
kunnen hebben.
reeds opmerkten, zijn er meerdere zulke ingeschapen ver-
ook kunnen we gewaar worden, dan wel oneerlijk
slecht, eerlijk
weet een ieder
uit
of iets
is.
Dat
schoon dan
we
mis kunnen
zoo,
zij
't
maar toch
Wie geen smaak zijn er,
is
om
heeft
anders nu
is
het
dit alles in latere
heter. Zelfs de te
die niet ruiken kunnen,
niet
domoor
onderscheid.
Het
de
met het vermogen
om
non
toch
niet
est te
zwakst
te
ziet
Er
is.
verwatering
en
zelfs
men
zijn
is
telkens,
er,
die er
hoog ontwikkelde
De
leuze
dispatandum, d.w.z. „smaak verschilt," drukt de
er
Edoch
hebben.
en het minst algemeen ontwikkeld
smaak van het schoone vervalscht
sterk
;
een sensatie van het
onder de lager staande klasse van een volk.
tibus
over.
maar toch bezitten ze nog het reukorgaan.
bijna geheel ongevoelig voor zijn, evenzeer onder de als
nog van
proeven, heeft toch tong en gehemelte
de smaak van het schoone. Aan kleeding en sieradiën hoezeer
is in
wezen "als
leven op. Gebrek-
hield er
goede, ware en schoone, en zoo ook van het recht,
met
tasten,
eigen zelfbedrog, maar het vermogen zelf er voor
mensch. Uit hetkindsbewustzijn waakt kig,
en zoo
goed dan wel
leelijk,
bij dit alles
het behoort tot de natuurlijke eigenschappen van ons
ons,
een sen-
We kunnen zien, we kunnen hooren, we kunnen gevoelen,
mogens.
En
En dan
?
den mensch ingeschapen vermogen,
:
De gus-
sterk,
de vervalsching
maar uit in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's