Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 143
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
ALGEMEENE STAATSLEER. Een volk
heid bijkomstig.
135
kan verhuizen, gelijk telkens geschied
is,
zoo ook kan de Overheid omgaan, zoodat toch de Staat de Staat
en
blijft.
Toen
lande
post
de
in
eeuw,
16e
om saam
vatte,
zoeken,
vaderland
te
verplaatst
en volstrekt niet
Overheid
als
zoo
Juist
M^are te
denkbeeld uitgevoerd, de Staat
dit
niet
gaan en over zee een ander
te
gegaan
En evenzoo, toen de
zijn.
Overheid hier genoodzaakt werd zich terug
Spaansche zij
zou,
Alva's dagen, de gedachte hier te
in
scheep
ook
als
gezag verloor,
haar
in Frankrijk
te
trekken en
de Staat de Staat.
toch
bleef
na den val van het Koningschap, of ook
vroeger in Engeland na den val der Stuarts, de Staat als Staat onaf-
gebroken voortbestond. Van wat
komt den
het
volk
het
wezen wil toekennen,
een
Staat
is
de zaak ook bezien wordt, altoos
zijde
dus weer op neder, dat voor zoover men dan toch aan
er
te
dit
zoeken, en dat een volk
voegen onder een
wezen nooit anders dan
tot
komende Overheid. Het Staatsbegrip
er bij
in
Staat wordt, door zich te is
alzoo
een optelsom of saamvoeging van drie begrippen: land, volk en
niet
maar
overheid,
op een volk, en toont ons dat volk
wijst
een
als in
bepaalde landstreek gevestigd en levende onder een herkenbare autoriteit.
§
Algemeene Staatsleer.
2.
In
Naturlehre
zijn
des
Frank ongetwijfeld een Natur" den IX
van
niet
en,
hij,
van den Volkswil, van de Rede
den Staat hij
te
construeeren,
Staat
te
101
hooge den
is
en
zijn
i.
construeeren
kwam
poging,
hierover vlucht,
die
aanvang der
ten
gaf,
van den wil
toen op de Natuur.
om
een Natuurleer van
meer
dit belet niet, dat
in
zwang komende
en de historische gegevens om, den
wijsgeerige stellingen.
beste
of
hij
dan ook mislukt, maar
realiteit
uit
blz.
de Staat worden opgebouwd,
terecht zijn protest indiende tegen de steeds
methode om, buiten de tot
z.
zoekend naar een ander fundament, te eenzijdig,
„in der
Op
dat de Staatsleer van de Natuur
Gods. Uit geen dezer drie principiën kon
Deze vondst was
waande
hij
het volksleven te hebben gevonden.
verklaarde
zijn Inleiding
1870) waagde Constantin
poging, toen
te eenzijdige
bodem voor
moet uitgaan en
(Leipzig
Staates
Wat
hij
op
blz.
verdient alleszins waardeering.
de
wijsbegeerte
tegen
19e
eeuw nam,
verleidde
het
einde
der
18e en
ook de leeraars
88
De in
in het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's