Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 710
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
CALVINISTISCH.
702
en maatschappelijk leven consolideerde zich èn staatkundig
burgerlijk
èn
kerkelijk
gedegenen vorm, politiek
vast
in
met volle
van beweging voor
vrijheid
als constitutioneel
Landskerk met hooge
religieus als heerschend in een
privilegies,
èn
doch
strooming
alle dissentieerende
daarnaast.
Ter
van
deze
deze uitkomst moet uiteraard op het
geheele
worden teruggegaan,
actie
onder
daarop
en
Calvijn,
in
kerkelijke eenheid.
waardeering van
juister
uitgangspunt eerst
Languefs
Calvijn's en
56.
§
Fransche godsdienstoorlogen, zich had aangekondigd eigen
sfeer
in
element
een
in
met de Joden
den
maar de Staat
Staat,
te
d.
dit
aan
alle
de Kahal van
in
zijn volgelingen,
ontkomen aan het
leden
name
in
feit,
door
werd de
positie
God die
de
dat krachtens
verband met de belijdenis
medezeggenschap toekwam,
Israël het geval
was geweest.
gelijk
Dit mocht Calvijn
nu uitdrukken door de consensus populi, en Languet meer vereiniteit
in
der geestelijk en intellectueel hoogst staan-
i.
leggen, toch niet
uitverkiezing,
konden
zoo kerkelijk als politiek,
autoriteit,
het geloofsstandpunt, en zulks met
ook
huishouding
Het Oud-Testamentisch model van Israëls
ook de
ze
handen der „besten",
der
Niet de Kerk een
de Kerk, en die Kerk heel het volk insluitend, alleen
als exceptie.
zelfbewust
den, poogden
:
als burgerlijke
volksstaat hierop toepassend, kon Calvijn, en
hoe
gelijk ze
Languet's systematiseering in de
aan het volk verleend eeren, maar aan een ieder op staatkundig
als
een sou-
in elk geval
toekwam, be-
erf
Wie gedoopt was en was volgerechtigd in de
heerscht door zijn positie op geestelijk terrein.
toegang
tot
het
Avondmaal had erlangd,
H.
Kerk des Heeren, en maatschappij.
lijke
der Kerk stond,
het
elkander
naast
uitsluitende
zijn,
Voor hem
te
vinden.
die buiten de geestelijke in
En
de burger-
gemeenschap
de aldus gekerstende burgermaatzelfs
Kerken,
bestaan
moest en kon
een
van onderscheidene,
ongerijmdheid
Waarheid slechts één was, dat
en
in
hierbij slechts
alleen geldig erkende. Kerk de heerschappij voeren, zoodat
als
dat de
zoodanig tevens volgerechtigd
was daarentegen
schappij geen plaats ééne,
als
dat
deze
Kerk door
alle
zou
zijn.
in
belijdenis elkaar
Rome's
er alzoo slechts
belijdenis
ééne Kerk kon
Overheid moest gesteund en ge-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's