Antirevolutionaire Staatkunde - pagina 7
met nadere toelichting op Ons program. Eerste deel. De beginselen.
XI
in
Gods Woord gegronde
in een theologie, die een in
leven
te
wereldbeschouwing aanbood, waaruit
keren,
te
levens- en
heroïek te wor-
te belijden,
stelen en geestelijk te genieten viel.
Daarom moest ook nu
het Neo-Calvinisme wel
aanvangen mei opnieuw het
maar blijven kon en mocht het daarbij niet. Het Calvinisme is zeer zeker theologisch in oorsprong, maar even beslist ook politiek van aard. Men zag het
geloovige volk allereerst in zijn Godgeleerde beginselen vast
dan ook reeds
te zetten ;
de zeventiger jaren van de vorige eeuw. Nauwelijks begon
in
onze Gereformeerde belijdenis weer
op
rijker
Reeds
een staatkundig streven op.
of vanzelf dook er weer
te leven,
1870 werden
in
er stekken uitgezet
;
in
1878 kregen we ons antirevolutionair Program; en de Toelichting op dit Program gegeven, die in 1879 verscheen, ze kon vanzelf niet anders brengen dan Neo-Calvinistische politiek. Antirevolutionair was wel de breeder naam, maar voor Nederland was het van oudsher een historische Vanzelf moest daarom levensbloei uit den Calvinistischen wortel geweest. heroïeken geest ook de Calvinistische aiouden bij 't weer opleven van den grondtoon terugkeeren ; iets waarbij het niet genoeg kan betreurd, dat de op zichzelf zoo
vooral brachten er hem toe
de
der
volheid
;
en
aan
te
sluiten.
Wat
het
al,
belijdenis,
—
beaamde,
reeds veel vroeger toe, om, zij
nisme
zij
Gereformeerde
dankbaar
verkiezing,
dit niet reeds in het begin der 19e
Reveil
heerlijke
Eerst Groen van Prinsterer zag het
gevoeld had.
7
in.
eeuw
Zijn Archief-studiën
dat Groen eerst op zijn sterfbed met haar hoofdglorie in de Uit-
toch
leidde
historische
zin
hem
er
al niet zonder reserve, zich bij het Calvi-
hij
in
het
Nationaal Schoolonderwijs
als
Ch
van
reglement belijdenis
r
i
s
t
e
1
ij
k-
had neergeschreven,
was nog te methodistisch en liet de Uitverkiezing, het C o r Ecclesiae, nog weg ; maar straks weerklonk dan toch door heel het land zijn bezielde dat in het Calvinisme ons oorsprong en waarborg was geboden voor onze constitutioneele vrij-
roepstem,
heden. Het top,
zeer
te
Ethische
de
in
scheepken
dreef,
Duitsch-Luthersche
met Schleiermacher' s wimpel
wateren
af.
hoofdkracht in het practisch-philanthropische zoeken.
formeerde kern voelde drang, behoefte, ja nood, centrale
nu,
wereldbeschouwing
evenmin als
rijpen
kon
;
en
in eer,
Paulus'
dagen,
Ook op
den
man van Tarsen lande.
uit
de
treden
;
een alomvattende,
maar
Ge behoejt
die
dan ook
toonaangevende wetenschap
politiek gebied is ons
niet uit de „wijzen en edelen" geweest,
in
te
om met
onder de bestrijding dier wetenschap,
het hoofd moest opbeuren.
van den
op
in
De Reveil bleef zijn En alleen de Gere-
maar nogmaals,
in
geloofsmoed
opkomen daarom
evenals in de dagen
en van de Reformatie, uit de kleinen en stillen toch de worsteling onzer oude Calvinisten
met
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1916
Abraham Kuyper Collection | 736 Pagina's