GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 57

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 57

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DR.

KUYPER PREDIKANT.

35

was, kweekte men een onweerstaanbaren tegenzin tegen den vasten vorm van leerstellingen (Dogmatiek), Catechismus en Belijdenis, en verloor dien fijneren smaak, die tot genieting eener eertijds

Liturgie geëischt wordt. De Kerkvorm moest ten slotte in dit algemeen bankroet van den vorm deelen, en meer dan men vermoedt,

heeft deze plooi van het denken de Methodistische, Darbystische en losweg evangeliseerende richting bepaald, waarin men tijdens het Réveil het ontwaakte geloofsleven zag optreden. Van der Hoe-

vens

dichtregel:

„Neen, reik mij het levensvocht niet toe in aarden vaten! Sla het met geen wonderstaf uit der stelselen rotst"

deed

in alle

kringen opgeld.

De Fransche

geest trad daarbij met den Duitschen in bondgenoot-

schap. Door de school der Encyclopedisten (d'A

Voltaire,

rot,

enz.) beheerscht,

lembert, Dide-

had Frankrijk over

alle historie,

en daarmee ook over den vorm, waarin het leven gegoten was, den staf gebroken.

Het gronddenkbeeld der

revolutie, dat de menschelijke

geest uit zichzelf naar welgevallen een nieuw leven scheppen kan,

met F

beweren (dat het Ik, het niet-Ik poneerde) voor veler bewijstzijn volkomen saam, en leidde daardoor de ontwikkeling van den Franschen geest in hetzelfde eenzijdig spoor. Van daar dat ook het Fransche Réveil, vooral in V i n e t, allen historischen vorm viel

terzij

i

ch

t

e

's

zette en het spiritualisme onder de geloovige

een nieuwe vlucht deed nemen. S c h e 111 n g

der's reactie tegen de overstrooming der werkte slechts op beperkt

terrein,

en zoo

is

's

Christenheid

en vooral

idealistische

B a a-

wateren

het verklaarbaar, hoe

onze Academiën door de heroën der wijsbegeerte, onze gegradueerden

door de hoogescholen, onze volksletterkunde door de mannen van studie,

en eindelijk ons volk zelf door

en predikatiën,

al

te

zijn literatuur

en voorlezingen

gader met dien eenzijdig spiritualistischen

den besten wil den vorm niet dan het hemelvocht „in aarden vaten" te ontvangen, zich aan dat hemelvocht speent. Hiertegen gaat, naar Dr. K u y p e r 's overtuiging, geheel de geest gedoopt werden, die ook

meer kan waardeeren, en

bij

liever

openbaring Gods in. De vleeschwording van het Woord toont, om met onze keurige belijdenis te spreken: „dat onze saligheyt mede

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 57

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's