GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 286

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 286

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

KUYPER ALS GELEERDE.

DR.

264

het bewuste leven van ons menschelijk geslacht als organische

is:

eenheid genomen. Met het oog daarop onderzocht ze de

taal, als

het

mindere instrument, dat aan ons bewustzijn als voertuig gegeven is; de rijkste ontwikkeling, waarvoor die taal in de classieke talen van den ouden en nieuwen tijd vatbaar bleek; en de volgroeide vrucht die dit taaiwezen in de classieke letterkunde voortbracht. Op deze studie

van de

taal, als

het voertuig en de belichaming

van ons be-

dan het onderzoek naar de actie, die dit bewustzijn in het leven der menschheid heeft uitgeoefend, d. i. de breede studie der Historie. En ten slotte kome de formeele en materieele Philosophie; de eerste om het bewuste leven in zijn aard en in de wetten die het beheerschen te onderzoeken, de tweede om de vraag te be-

wustzijn, volge

antwoorden, hoe zich in

vormd

en

heeft,

in

dit

bewustzijn allengs het „Weltbild" ge-

wat vorm het zich op het oogenblik vertoont. Een

volgorde die aanleiding geeft philosophie eigenlijk

haven

tot

de opmerking, dat de formeele

voorop moest gaan,maar die nochthans

omdat evenzeer de formeele

is,

te

hand-

de materieele philosophie

als

de voorafgaande ontwikkeling van het taaiwezen en dus ook eene

voorafgaande historie onderstelt.

10.

De Medische

faculteit (145).

Dr. K u y p e r wenscht den naam „Medische" niet in die van Somatologische of Philosomatische faculteit veranderd te zien.

Object

is

de mensch naar

zijn

geprotesteerd tegen de poging

op

faculteit

Nooit

mensch en

zijde.

Reeds hierom dient

het lichaam van het dier in deze

nemen.

te

mag

somatische

om

het Darwinisme ons verleiden

dier

om

in

deze faculteit

onder het begrip van „het levende" saam

te vatten.

Het menschelijk lichaam alleen, moet het object voor het complex der

medische studiën

praeformaticn, die

in

blijven.

Ook de

pro-plastische

wezig waren, moeten dus wel onderzocht met het oog op

maar de

studiën

vormen

of

het planten- en dierenrijk voor dit lichaam aan-

waartoe

dit

onderzoek

leidt,

dit

lichaam,

verleenen slechts

men

de grens tusschen het lichaam van den mensch en deze praeformatie mag uitwisschen. Ook moet de grens bewaakt, die 's menschen lichamelijk van zijn zielkundig leven onderhulpdienst, zonder dat

scheidt.

De

studie

van het zielkundig leven behoort

bij

de Philolo-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 286

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's