Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 286
KUYPER ALS GELEERDE.
DR.
264
het bewuste leven van ons menschelijk geslacht als organische
is:
eenheid genomen. Met het oog daarop onderzocht ze de
taal, als
het
mindere instrument, dat aan ons bewustzijn als voertuig gegeven is; de rijkste ontwikkeling, waarvoor die taal in de classieke talen van den ouden en nieuwen tijd vatbaar bleek; en de volgroeide vrucht die dit taaiwezen in de classieke letterkunde voortbracht. Op deze studie
van de
taal, als
het voertuig en de belichaming
van ons be-
dan het onderzoek naar de actie, die dit bewustzijn in het leven der menschheid heeft uitgeoefend, d. i. de breede studie der Historie. En ten slotte kome de formeele en materieele Philosophie; de eerste om het bewuste leven in zijn aard en in de wetten die het beheerschen te onderzoeken, de tweede om de vraag te be-
wustzijn, volge
antwoorden, hoe zich in
vormd
en
heeft,
in
dit
bewustzijn allengs het „Weltbild" ge-
wat vorm het zich op het oogenblik vertoont. Een
volgorde die aanleiding geeft philosophie eigenlijk
haven
tot
de opmerking, dat de formeele
voorop moest gaan,maar die nochthans
omdat evenzeer de formeele
is,
te
hand-
de materieele philosophie
als
de voorafgaande ontwikkeling van het taaiwezen en dus ook eene
voorafgaande historie onderstelt.
10.
De Medische
faculteit (145).
Dr. K u y p e r wenscht den naam „Medische" niet in die van Somatologische of Philosomatische faculteit veranderd te zien.
Object
is
de mensch naar
zijn
geprotesteerd tegen de poging
op
faculteit
Nooit
mensch en
zijde.
Reeds hierom dient
het lichaam van het dier in deze
nemen.
te
mag
somatische
om
het Darwinisme ons verleiden
dier
om
in
deze faculteit
onder het begrip van „het levende" saam
te vatten.
Het menschelijk lichaam alleen, moet het object voor het complex der
medische studiën
praeformaticn, die
in
blijven.
Ook de
pro-plastische
wezig waren, moeten dus wel onderzocht met het oog op
maar de
studiën
vormen
of
het planten- en dierenrijk voor dit lichaam aan-
waartoe
dit
onderzoek
leidt,
dit
lichaam,
verleenen slechts
men
de grens tusschen het lichaam van den mensch en deze praeformatie mag uitwisschen. Ook moet de grens bewaakt, die 's menschen lichamelijk van zijn zielkundig leven onderhulpdienst, zonder dat
scheidt.
De
studie
van het zielkundig leven behoort
bij
de Philolo-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
![Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 286](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/leven-en-arbeid-van-dr-a-kuyper/1919/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's