GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 215

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 215

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VOOR SOCIALE RECHTVAARDIGHEID.

193

mensch en mensch, den sterkere een overwicht over den zwakkere, wijl alle magistrale ordinantie zoo werd gebogen, dat voor den sterkere het profijt voor den zwakkere de schade was. En dit niet omdat de machtigere slechter was dan de zwakkere; want nauwelijks kwam er een uit de lagere klasse naar boven ,of hij deed even hard, ja nog harder, aan het goddelooze onderdrukken van zijn vroegere stand-

genooten mede. Men eerde den mensch niet

als

naar den beelde Gods

geschapen, rekende niet met de majesteit des Heeren, die alleen

machtig

is

om

De Prediker

een zondig geslacht door genade

in

toom

te

houden.

klaagt: „Ik zag aan al de onderdrukkingen, die onder

de zon geschieden, en

zie,

er

waren tranen der verdrukten, en aan de maar zij hadden geenen

hunner verdrukkers was macht;

zijde

trooster."

Naboth wordt vermoord, opdat Izebel

zijn

akker

bij

het koninklijk

park zou trekken. Een staat van zaken, door onzen Heiland gebrand-

merkt in de gelijkenis van den rijken man en den armen Lazarus, waartegen Jacobus den apostolischen banvloek slingerde:

„Welaan nu, gij rijken, weent en komen zullen."

huilt

over

uwe ellendigheden

die

over u

K

Dr.

uyp e

r

schetst den

gelijk als nu, het

tijd

van het Heidensch Rome; ook toen,

evenwicht der standen verbroken; tartende weelde

naast schreiende nooddruft, en als gevolg daarvan: bederf

het

in

staatsbeheer en de door nood en hartstocht vervoerde menigte elk

oogenblik gereed tot opstand, moord en plundering.

Er was

Bethlehem een

in

licht

opgegaan en van Golgotha een

stervenskreet vernomen, waardoor nieuwe hoop voor de volkeren

gewekt werd. Maar men verlage den Christus Gods niet tot een sociaal hervormer. Heiland der wereld was Zijn eeretitel. Nooit is in onzen Heiland de wreedheid van den Socialist gevonden, die, om lotsverbetering in deze korte poos van ons alle uitzicht

tijdelijk aanzijn,

op een heerlijkheid, die eeuwig duren

wild en woest

zal, afsnijdt.

Jezus

macht onderworpen te zijn, en de arme Lazarus zal wrake hebben, niet terwijl hij van de brokskens leeft, die van de

leerde aan alle zijn taiel

des rijken vallen,

maar

als die rijke

eeuwige smart

lijdt,

en

hij

wordt vertroost.

De kracht bloed

te

der dwaling brak de Christus door voor de zonde zijn

vergieten en Zijn heiligen Geest uit te storten.

Mammon

gaf

hij

De

aan de verachting zijner volgelingen

dienst van prijs.

Hij

13

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's

Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 215

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919

Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's