Leven en arbeid van Dr. A. Kuyper - pagina 51
DR.
KUYPER PREDIKANT.
29
dat herinnering uit het ouderlijk huis de macht
was geweest,
die
ten leste een betere stem in de conscientie
had doen weerklinken. waren de van belijdenis teruggekeerden Voor het doen nog afzonderlijk toegesproken om ze te vermanen, om liever nog terug te gaan, dan uit bijoorzaak of om stoffelijke beweegredenen een belijdenis van den Christus te doen, die niet oprecht was. Het meisje, dat door haar brutaliteit den stoot tot splitsing gaf, verliet daarna het weeshuis, maar na een diepen weg in zonde te zijn doorgegaan, is ook zij ten slotte verootmoedigd tot belijdenis des geloofs gekomen. De meerderheid van den Kerkeraad was rechtzinnig, de Regenten van het weeshuis waren dit eveneens, maar de dames Regentessen waren modern, omdat zij door coöptatie werden gekozen. Gevolg hiervan was, dat de moderne dames, ook na de ommekeer in het kerkelijk leven van Amsterdam, haren invloed op de kinderen bleven behouden. Dit mocht zoo niet blijven. Dr. K u y p e r 's voorstel om hierin verandering te brengen, werd aangenomen. Dat hierover een storm van verontwaardiging opstak, is niet te verwonderen. Maar dat Dr. K u y p e r, gesteund door den Kerkeraad, niet anders doen kon uit kracht van overtuiging en beginsel, ligt voor de hand, al wilde hij aan de edele vrouwen die tot hiertoe Regentessen waren geweest, gaarne de eere geven die haar toe
Van moderne
werd ook
kwam.
Kuyper
gelaakt, dat de Regenten van het weeshuis verandering brachten in den regel die voor het bijwonen der Godsdienstoefeningen gevolgd werd. Men liet zijde
in
Dr.
de weezen beurtelings een streng orthodoxe en een beslist moderne Nu stelden de Regenten zich eenvoudig de
prediking aanhooren. vraag, of
delen
—
luiden,
weezen
zij
en kon het antwoord hierop
dan vloeide te
met hun eigen kinderen zoo zouden hanniet anders dan ontkennend voort, dat men niet kon voortgaan met de
zelf persoonlijk
hieruit
doen, wat een vader en een moeder met eigen kinderen niet
doen zouden. Toetsing aan de eischen der paedagogiek leidde tot gelijke uitkomst. Stel dat men het verschil tusschen modernisme en orthodoxie onverschillig acht, dan nog veroordeelen, dat
men
den éénen Zondag „ja"
is
het als ongerijmdheid te
wijze van Godsvereering op wat den volgenden Sabbath het Paaschfeest is weer aanstaande, den
jonge kinderen,
bij
leert zeggen,
wordt ontkend. „Stel u, ouden gang van zaken door: den eersten Paaschdag treedt b.v. onze T e n K a t e op en zet de kinderen in gloed voor Hem die uit
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1919
Abraham Kuyper Collection | 362 Pagina's