GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ad Valvas 1972-1973 - pagina 227

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ad Valvas 1972-1973 - pagina 227

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

\1 VERKIEZINGSKATERN

4 MEI 1973

Bk

Wat betekent 'progressief', als je het hebt over een universitaire kiesvereniging? Zonder een politieke partij te loillen zijn, kan een universitaire kiesvereniging zich maatschappelijk opstellen; dat moet zelfs, want de universiteit is een geïntegreerd onderdeel van de maatschappij. De ingrijpende maatlegelen die de regering in het ivetenschappelijk onderwijs heeft genomen (bezuinigingen, studentenstop, 1000 gulden etc.) hebben ieder duidelijk gemaakt dat de universiteiten onderhevig zijn aan invloeden van buiten af. Als gevolg van deze ingrepen die vaak de direkte werksituatie van de mensen troffen zijn er overal bimien de universiteiten ontwikkelingen op gang tjekomen. Mensen zijn aan het denken gezet en m beioeging gekomen, omdat ze de gevolgen van die ingrepen als onaanvaardbaar beschouwen, ook vanuit maatschappelijk oogpunt. Het meest nadrukkelijke uitte de zo op gang gekomen beweging zich in het onderwijsprotest. Daarin bleek, dat wat er gaande is binnen de universiteiten heel goed aansluiting lean vinden bij aktiviteiten van progressieve groeperingen buiten de universiteiten; ook de steun die is gekomen van de kant van politieke partijen en vakbeweging onderstreept, dat hei gaat om zaken van algemeen maatschappelijk belang: zaken als de externe demokratisering van het wetenschappelijk onderwijs, de verbetering van de universitaire opleiding, het afstemmen van het wetenschapsbeleid op de werkelijke maatschappelijke behoefte, met name voor die groepen die niet de touwtjes in handen hebben. Een beweging aan de universiteit die zich voor zulke doeleinden inz''t kan zich onderdeel achten van een algemeen-maatschappelijke, progressieve be-

V

iveging. Daarmee is de maatschappelijke achtergrond van het werk van een progressieve universiteitsraadsfraktie wel aangeduid. Binnen dit kader kunnen ook de aanspraken van de universiteiten op financiering door de staat gezien worden; de motivatie daarvoor vindt een basis in de maatschappelijke ovenuegingen als boven geschetst. Dat legt ook de universiteiten verplichtingen op, namelijk om alle aktiviteiten, die zij ondernemen, eerst te beoordelen op grond van dezelfde o vertoegingen, dus in die zin efficient te werken. Bij de beschouwing over de maatschappelijke funktie van de universiteit dient ook de doestelling van de VU betrokken te worden. Gezegd moet worden, dat er de afgelopen jaren op essentiële punten ran het beleid weinig te merken is geweest van de doelstelling in de praktijk van de UR. Een kritische bezinning zou nuttig zijn; daarvan kan een analyse van de wijze waarop in het verleden doelstelling en grondslag van de VU een rol hebben gespeeld, voor de universiteit zelf, maar ook gezien in een breder maatschappelijk kader, van grote betekenis zijn. De beweging, die nu aan de basis van de universiteit op gang gekomen is, en die een onderdeel vormt van de algemeen maatschappelijke beweging die zich inzet voor een maatschappijverandering in progressieve zin moet voedingsbodem zijn voor het loerk van een progressieve universiteitsraadsfraktie. Garanties voor kontrole van onderop zijn daarom op allerlei punten in het PKV-statuut ingebouwd. 'Progressief' betekent dus voor een universitaire kiesvereniging, dat ze bij het bevalen van haar standpunten nadrukkelijk, die gerelateerd zijn aan de werkelijke behoeften van de werkende bevolking en met name ook de belangen van die groepen, die het in onze maatschappij liet zwaarst te verduren hebben; en dat ze zich baseert op wat er leeft aan de basis van de universiteit, de groeiende eenheid voor een progressief beleid.

ONDERWIJS EN ONDERZOEK Op basis van de aktiviteiten in de 1 sub) faculteiten, waar het onderwijs en onderzoek immers feitelijk plaatsvindt, zal de PKV-fraktie > lar standpunt dienen te bepalen. Hieronder uitgangspunten daarloor.

konsehwenties van de bezuinigingen De onderwijsbezuinigingen hebben ook voor het w.o. ernstige gevolgen, die zich konkreet uiten in zaken als overbelasting van de staf, inassalisering van het onderwas, toenemende kapaciteitsproblemen leidende tot studenten stops etc. De bezuinigingen zijn niet alleen liot gevog van tijdelijke moellijkbeden in de ekonomie, maar pre-

NKELIJK EN IN!

Hanko van Kampen 25 jaar jaars rechten (eerste doktoraaljaar) Hnkties: Vice-voorzitter + Koordinator QBD; Mentor eerste jaars, tid van de excursie Cie. mn QBD. 5 jaar gewerkt + avónd-HBS nvolgd. haar struktuur de mogelijkheid deze betrokkenheid te realiseren.' Posthumus: 'Ook in onze faculteit ziet men al heel duidelijk de gevolgen van de herstrukturering. Met name het eerstejaars projramma is heel duidelijk een vooruitlopen op Posthumtjs. De UR heeft tot taak deze vereniging van het onderwijs, waardoor studenten en docenten belemmerd worden hun inzicht m hun vak te vergroten tegen te gaan en een maatschappelijk verantwoordelijksheidsbesef te bevorderen.' Met betrekking tot de studietii anciering ben ik van mening (lat de oplossing niet gezocht »loet worden in studieschulden Maar in het verrekenen via de belastingen met de afgestudeerde.'

faaroin geen Vuso

kiezen?

~ omdat zij geen georganiseerde 'i-hterban op onze faculteit heeft - omdat zij niet van de bestaande open organisatie van QBD gebruik heeft gemaakt, waardoor 'IJ in grote mate polariserend «erkt en langs de bestaande orgajiisaties heenwerkt. Nanko van Kampen

luderen ook op ingrijpende strukturele veranderingen aan de universiteiten.

verbeteringen aan te brengen in het hbo. De vrije overstapmogelijkheden moeten worden gegarandeerd.

De herstrukturering volgens Posthumus

McKinsey en Guo

Er is, onder druk van de bezuinigingen, nu al een 'posthumisering' van de studies gaande: de door Posthumus voorg'estelde maatregelen worden goeddeels nu al feitelijk Ingevoerd door het weer instellen van massale hoorkoUeges, verkorting en verzwaring van het studieprogram en verscherping van de selektle. a. De selektieve propedeuse. De éénjarige selektieve propedeuse, die door Posthumus wordt voorgesteld als toets voor de juistheid van de studiekeuze en inleiding tot het vak, zal niet als zodanig kunnen fvmgeren, omdat het accent onvermijdeluk zal komen te vallen op korte-termijn-prestatles en negatieve selektle, en het onder zulke omstandigheden onmogelijk is een representatief beeld te geven van de verdere studie, ook al vanwege het verschil In selektie-omstandigheden en vertrouwdheid met het studeren tussen propedeuse en latere studiefasen. Er moet toegewerkt worden naar een selektle waarin niet bepaalde afvalpercentages of vast-staande onderwijsmethodes centraal staan, maar de kapaciteiten van de student. b. De verkorting van de studieduur. Kursusduurverkorting brengt gevaren met zich mee als verschoolsing van het onderwas, vergroting van de studiedwang, schelding van onderwijs en onderzoek, verlaging van het nivo van het onderwijs, verfeitelijking van de studie. De bepaling van de studieduur dient te geschieden op basis van een inhoudelijke diskuEsie over het studieprogramma die in de eerste plaats door de direkt betrokkenen gevoerd wordt. Daarbij moet er op gelet worden, dat de studie bruikbare vakkermis zowel als algemeen inzicht in de achtergronden van het vak verschaft, en het maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef bij de studenten bevordert.

Invoering van de McKinsey-plannen in het hoger onderwijs dreigt aanzienlijke gevaren mee te brengen voor de universiteiten. De zeggenschapsmogelUkheden van de universiteiten zouden drastisch worden ingeperkt, de instellingen zouden weinig kans meer krijgen

KIESKRANT Twee Ad Valvas-pagina's zijn te kort om het volledige programma van de PKV te kunnen omvatten; daarom hier alleen een uittreksel. Natuurlijk was het onmogelijk In dit uittreksel geheel recht te doen aan wat er in het volledige PKV-program gezegd wordt"). Het PKVprogram is integraal afgedrukt in de PKV-kieskrant, die door de gehele universiteit wordt verspreid en op alle drukbezochte plaatsen te vinden is. *) er kan niet meer dan een indruk worden gegeven.

iets van een eigen karakter te realiseren, de kwaliteit van onderwijs en onderzoek zou nog meer dan nu het geval is op de tocht komen te staan. Het is dringend nodig dat hier ook vanuit de VU iets aan gedaan wordt. Er moeten voorwaarden worden geschapen voor de verdediging van de kwaliteit van onderwijs en onderzoek en de demokratische verworvenheden, door een universitaire planningstruktuur tot stand te brengen waarin het zwaartepunt ligt in de fakulteiten, waar de betrokkenheid en de deskundigheid mbt het onderwijs en het onderzoek het grootst is. Tav de landelijke planningstrukturen moeten zoveel mogelijk in eensgezindheid met de andere instellingen van hoger onderwijs de demokratische zeggenschapsmogelijkheden verdedigd worden. In de GUO-nota komt duidelijk de scheiding van onderwijs en onderzoek als richting van het beleid naar voren; ook hiertegen dient de UR krachtig stelling te nemen. Vooi'ts moet gewaakt worden tegen uitholling van de WUB, en tegen aantasting van de sociale zekerheid van de onderzoeker.

Onderzoek Het wetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten is de laatste jaren danig in de knel gekomen. Om verbetering in deze situatie te brengen is in de eerste plaats een betere financiering noodzakelijk. Koördinatie van het onderzoek is nodig, maar dient wel op demokratische basis te geschieden. Bij de keuze van de onderzoeksdoelen dienen ook maatschappelijke aspekten te worden betrokken; hier moet ruimte worden gegeven aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de onderzoeker.

enheidvooreen rogressief beleid

Integratie In de integratie tussen wo en hbo zal erop toegezien moeten worden, dat deze integratie niet plaatsvindt ten koste van de kwaliteit van het universitaire onderwijs, maar juist tot stand komt door

Ten aanzien van het personeelsbeleid b-hoort van het principe te worden uitgegaan dat de universiteit, naast het realiseren van de doelstellingen van het wetenschappelijk onderwijs, de sociale doelstellingen van het personeelsbeleid als zodanig, zoals demokratisering en humanisering van de arbeid en de arbeidsorganisatie, dient na te streven Op basis van dit uitgangspunt zijn programpunten opgenomen t.a.v. demokratisering van beslissingsbevoegdheden m.n. voor personeelsleden die nu buiten de rege-

Uit het PKY-programma lingen van de WUB vallen, introduceren van werkoverleg, meer vrijheid biJ vaststelling werktijden, expliciteren van kriteria bevorderingsbeleid, uitbreiding faciliteiten voor personeelsleden die in beSituwlijke organen en kommissies gekozen zijn.

DEMOKRATISERING BESTUURSSTRUKTUUR De vooral na de demokratiseringsakties van 68/69 bereikte demokratische verworvenheden dienen behouden te blijven en waar mogelijk te worden uitgebreid. Dat houdt o.m. in:

Uit het PKY-programma 1. Demokratisering van het topbestuur van de universiteit. (11 zetels voor tas, staf en studenten in de UR; UR hoogste orgaan in de universiteit; demokratisering van de beroepsprocedure) 2. Uitbouw van de demolcratie op baslsnivo. (Volledig benutten van de mogelijkheden van de WUB voor demokratisering op het nivo van de (sub)fakulteiten; soepele hantering van het experimenteerartikel.) 3. Openbaarheid t.a.v. het funktioneren van het kollege van dekanen. 4. Onderschikking van het beheer aan gekozen organen: eenheid van bestuur en beheer.

BUITENE \NDBELEID

f

Het buitenlandbeleid van de VU dient zich te richten op de ondersteuning van landen, organisaties en bewegingen, die zich inzetten voor een hervorming van de sociaal-ekonomische struktuur ten gunste van de bevolking. Dit impliceert, dat op geen enkele manier steun verleend mag worden aan regeringen en instanties, die de bevolking onderdrukken, of daarvoor medeverantwoordelijk zijn. In het algemeen zal voor een

Uit h e l P K V - p r o g r a m m a

Studentenstop De UR moet het aanvragen van stops trachten te voorkomen door tijdig, in overleg met de fakulteiten, by de minister aan te dringen op oplossing van de kapaciteitsproblemen door het beschikbaar stellen van voldoende geld en personeel. Op het ogenblik fungeren studentenstops mede als argument voor de minister om niets te doen aan de kapaciteitsproblemen; dit moet veranderen. Voor de handhaving van het recht op . onderwijs is niet alleen bestrijding van studentenstops noodzakelijk, maar ook van andere remmen op de optimale toegankelijkheid van het universitair onderwijs, als de 1000 gulden kollegegeld, verzwaring van de toelatingseisen tot sommige studies (wiskunde I bij sociale wetenschappen), gebrek aan soepelheid in aanmeldmgs- en plaatsingsprocedures etc.

PERSONEELSBELEID

npi^v

universiteit moeten gelden, dat zij — middels een demokratische besluitvorming — naar wegen zoekt om in dit kader haar specifieke mogelijkheden als instituut voor onderwijs en onderzoek optimaal te benutten. De VU dient alleen Projekten op te zetten ten behoeve van, verdragen aan te gaan met, vergelijkbare instellingen in de 'ontwikkelings'landen wanneer die universitaire middelen en wetenschappelijke kennis — overeenkomstig de bovengenoemde uitgangspunten — in dienst gesteld worden van de gehele bevolking van de botreffende landen. Vanzelfsprekend mag zijn, dat dezelfde uitgangspunten ook toegepast worden op kontakten en verdragen die al bestaan (Potchefstroom; Indonesië) Handhaving daarvan is daarom ook alleen toelaatbaar, wanneer die kontakten op geen enkele manier een ondersteunmg inhouden van de daar heersende vormen van onderdrukking Ook bij het aanbieden van gast- >, docentschappen moet als principe _, gehanteerd worden, dat deze op 'K geen enkele manier gemterpre- «i teerd mogen kunnen worden in de '^ richting van ondersteuning van 'M diktatoriale regime's. ^

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 1972

Ad Valvas | 284 Pagina's

Ad Valvas 1972-1973 - pagina 227

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 augustus 1972

Ad Valvas | 284 Pagina's