Ad Valvas 1985 - 1986 - pagina 9
16 AUGUSTUS 1985 Eco werd e e n p a a r j a a r geleden wereldberoemd met zijn roman 'de n a a m v a n d e roos'. Dit succ e s w a s voor zijn Nederlandse uitgever kennelijk het teken om snel ook e e n a a n t a l oudere boeken te vertalen. Zo verscheen onlangs ook e e n essaybundel getiteld 'de a l l e d a a g s e onwerkelijkheid'. W a n n e e r die vertaalde boeken met elkaar vergeleken worden d a n valt vooral d e absolute diversiteit in genres op. Je zult het niet v a a k tegenkomen dat achter d e schrijver v a n e e n didactisch boek e n e e n bestseller-auteur dezelfde persoon schuilgaat. Bij lezing v a n 'hoe schrijf ik e e n scriptie' wordt snel duidelijk hoe die diversiteit mogelijk is. Eco is het tegendeel v a n e e n vakidioot m a a r iemand die v a n aUe markten thuis is. Hij haalt talrijke mogelijke voorbeelden a a n v a n scriptie-onderwerpen. Die kunn e n betrekking h e b b e n op d e klassieke Griekse füosofie, m a a r net zo goed op marginale extremistische bewegingen in Italië, of op het b e s t a a n v a n a n d e r e werelden in science-fiction-romans. Door die voorbeelden uit geheel verschillende wetenschapsgebieden e n door zijn j a r e n l a n g e ervaring als scriptiebegeleider w o r d e n d e adviezen v a n Eco nooit zomaar abstract of theoretisch. Zo schrijft hij b.v. uitvoerig over zijn eigen werkwijze bij het schrijven v a n e e n scriptie over ,,Het begon als e e n geintje, m a a r het liep al snel als e e n speer," zegt Axel van het Hoen, é é n v a n d e makers v a n d e Universiteitsagenda. Drie eerstej a a r s rechtenstudenten v a n d e Erasmusuniversiteit in Rotterd a m wilden wel e e n s laten zien d a t het ook in d e tweefasenstructuur n o g mogelijk is om iets n a a s t d e studie te ondernemen. Al willen ze dat niet te h a r d zeggen, want ,,anders klapt minister Deetman weer in zijn h a n d jes". Ze vonden dat d e b e s t a a n d e a g e n d a ' s voor studenten er te ouderwets mtzien e n dat ze te duur zijn e n besloten er zelf é é n te g a a n maken. De nieuwe a g e n d a is vooralsn o g niet commercieel v a n opzet. Ze kost mks e n er wordt niets op verdiend. De produktiekosten worden gedekt door d e opbrengsten uit advertenties, die ongeveer e e n vijfde deel v a n d e a g e n d a in b e s l a g nemen. De belangrijkste adverteerder is d e Volkskrant. Ook h e b b e n d e makers d e kosten zo l a a g mogelijk w e t e n te houden door bijvoorbeeld zelf het zetwerk te verrichten. Vernieuwend is dot d e inhoud v a n d e a g e n d a per regio verschilt. Hij bevat e e n landelijk d e e l met onder a n d e r e a d r e s s e n die voor aUe studenten v a n b e l a n g kunnen zijn e n landelijk gerichte advertenties e n d a a r n a a s t e e n regionaal deel, met advertenties v a n plaatselijke eethuisjes e n a d r e s s e n v a n bijvoorbeeld d e studentendecan e n v a n d e imiversiteiten in d e betreffende regio. Het materiaal v a n d e kaft is volg e n s d e makers, evenals d e manier v a n binden, zorgvuldig gekozen, opdat d e a g e n d a zeker e e n j a a r m e e zal g a a n . Om het juiste formaat te b e p a l e n heeft m e n talloze broeken e n jasjes uitgeprobeerd.
Lij fboek je Het is d e bedoeling dat d e a g e n d a ook in volgende jaren zal verschijnen e n met oog d a a r o p hoopt m e n op reacties v a n gebruikers die tot verbeteringen kunnen leiden. Van het Hoen: ,,Misschien m a k e n w e volgend j a a r of het j a a r d a a r o p
Studieadvies uit de praktijk van Eco Wie a a n het begin v a n het studiejaar e e n boekh a n d e l binnenwandelt, ziet d a a r v a a k op e e n opvallende plaats boeken uitgestald die studieadviezen bevatten. Het zijn adviezen over hoe je zo snel en zo effectief mogelijk kunt studeren. Meestal zijn die boeken geschreven door onderwijskundigen of psychologen, m e n s e n die zich professioneel met zulke zaken bezighouden. Nu is er echter ook e e n boek op d e markt over het schrijven v a n e e n scriptie dat geschrev e n is door Umberto Eco, hoogleraar Semiotiek a a n d e universiteit v a n Bologna. d e middeleeuwse wijsgeer Thom a s v a n Aquino. Óf hij voert e e n experiment uit in e e n provincie-biblio-theek om in korte tijd zoveel mogelijk literatuur over e e n onderwerp te verzamelen w a a r hij weimg v a n weet. Of hij maakt e e n opzet voor e e n scriptie over e e n actueel onderwerp waarbij je niet terug kunt vallen op e e n goed gevulde bibliotheek. Wie wel e e n s a n d e r e boeken met studieadviezen doorbladert krijgt v a a k snel d e indruk dat het er aUeen om g a a t in e e n minimum a a n tijd met e e n maxi' m u m a a n resultaat door d e studie te racen. Daartoe worden
Koos Neuvel ook met behulp v a n d e 'inzichten' v a n d e leerpsychologie allerlei beloningssystemen ontw^ikkeld voor het volbrengen v a n e e n hoeveelheid arbeid e n voor het o p peil h o u d e n v a n d e motivatie. Met dergelijke kinderachtighed e n e n goedkope trucjes houdt Eco zich niet bezig. Een bereidheid tot intellectuele vorming bij d e student is voor h e m het uitgangspunt. O n d a n k s aUe praktische tips propageert Eco d a a r bij niet altijd d e gemakkelijkste w e g . Zo vindt hij dat je e e n au-
teur die je tot onderwerp v a n je scriptie hebt gekozen, moet lezen in d e taal w a a r i n hij gepubliceerd heeft. En ook d e belangrijkste interpretaties v a n het werk v a n die auteur moet je in het origineel lezen. Als je b.v. e e n scriptie over Freud wü schrijven moet je niet alleen het Duits b e h e e r s e n m a a r ook het Engels en het Frans. Je kunt volg e n s Eco immers niet voorbijg a a n a a n d e interpretatie v a n Freud door d e Amerikaanse revisionisten e n d e Franse structuralisten. Een voorbeeld v a n e e n advies d a t zowel praktisch als intellectueel vormend werkt, is het ontwikkelen v a n e e n kaartsysteem. Met behulp v a n systeemkaarten kun je e e n h a n d z a m e bibliografie voor je scriptie opbouwen. Ook kun je op systeemkaarten citaten noteren, samenvatting e n m a k e n e n commentaren leveren. Dat komt niet alleen g o e d v a n p a s w a n n e e r je g a a t schrijven e n je met meer alle boeken binnen handbereik hebt, je bouwt er ook e e n a a r d i g archief m e e op. Tijdens het schrijven v a n e e n werkstuk of scriptie moet je soms e e n a a n t a l interessante aspecten noodged w o n g e n buiten beschouwing
Touwtrekken om marktaandeel en het goede doel
Nieuwe agenda voor studenten omstreden Voor het komende studiejaar is er e e n nieuwe a g e n d a op d e markt verschenen, d e Universiteitsagenda. De opvallendste aantrekkelijkheid e r v a n is dat ze gratis is. De a g e n d a is door studenten g e m a a k t en wordt gefinancierd uit a d vertentieopbrengsten. Wie zijn huiswerk op wil schrijven k a n zijn geld dit j a a r dus in zijn zak houden. De Stichting Studie en Handicap (SSH), w a a r d e opbrengst v a n d e concurrerende Academische A g e n d a a a n ten g o e d e komt, is er echter niet blij om. wel e e n a g e n d a w a a r v a n ieder e student zegt: dat is e e n onm i s b a a r lijfboekje, dat moet ik elke d a g bij m e hebben, a n d e r s voel ik m e ongelukkig." In d e regio Amsterdam ver-
schijnt d e Universiteitsagenda in e e n oplage v a n 17.000 exemplaren voor studenten v a n d e Universiteit v a n Amsterdam e n d e VU; d e landelijke oplage bed r a a g t 60.000. D a a r m e e zal d e
Johan d e Koning a g e n d a waarschijnlijk e e n serieuze plaats op d e markt innemen. Hierover zegt Nico Buitendijk: „We h e b b e n overleg gepleegd met d e b e s t a a n d e a g e n d a ' s over d e manier w a a r o p w e d e markt binnenschuiven. Dat moet je altijd e e n beetje netjes d o e n e n d a t is uiteindelijk gelukt." De bekendste v a n d e b e s t a a n d e a g e n d a ' s is d e Academische Agenda, die in tegenstelling tot d e Universiteitsagenda g e e n advertenties bevat. De opbrengst v a n deze a g e n d a n a a r eigen zeggen ƒ 100.000 komt jaarlijks ten g o e d e a a n d e Stichting Studie e n H a n d i c a p
\ \
(PLAKaAKibies DOOR 'DE VDtKSKRAWry
laten. Maar wat op dat moment e e n zijspoor is k a n in e e n eventueel later werkstuk d a n k zij je systeemkaarten gemakkelijk uitgebouwd worden tot hoofdspoor. Eco geeft verder gedetaUleerde aanwijzingen over w a n n e e r en h o e je moet citeren, en over het verschil tussen citeren, parafras e r e n e n plagiaat plegen. De functie v a n voetnoten wordt uit d e doeken g e d a a n met daarbijb e h o r e n d e systemen om voetnoten in d e tekst te verwerken. Ook worden er uitgebreide typografische aanwijzingen gegeven. Als naslagwerk is 'hoe schrijf ik e e n scriptie' een nuttige gids. Dat geldt niet alleen voor ouderejaars m a a r ook voor studenten voor wie d e doctoraalscriptie op dit moment nog ver w e g is. In feite gelden d e studieadviezen voor elk werkstuk d a t je tijdens je studie schrijft. Eco beklemtoont ook enkele malen hoe belangrijk het is om jezelf te train e n in het schrijven. Anders zou je ten tijde v a n je scriptie wel e e n s op grote moeüijkheden k u n n e n stuiten. Gelukkig ontbeert' hoe schrijf ik e e n scnptie' d e droogheid die d e meeste naslagwerken kenmerkt. Eco schrijft met e e n mengeling v a n eruditie met luchtigheid e n humor. Hierdoor biedt ook dit didactische boek vold o e n d e a a n g e n a a m leesvoer.B Umberto Eco - Hoe schnjf ik e e n scnptie Amsterdcan, Bert Bakker, 1985 ƒ 2 9 90
(SSH), die tot doel heeft het d e g e h a n d i c a p t e student mogelijk te m a k e n om regulier onderwijs te volgen. Op d e v r a a g of d e verschijning Universiteitsagenda voor d e SSH e e n strop betekent antwoordt medewerker Sietze Zoodsma: „Dat zou het kunnen worden, ja. Maar w e leven in e e n vrij land e n als die studenten zo'n initiatief ontplooien kun je d a a r in feite weimg tegen doen. O p zakelijke gronden b e n ik er natuurlijk niet echt bUj m e e dat ze er zijn, m a a r het is niet anders." Met d e uitkomsten v a n het overleg blijkt hij niet echt tevreden te zijn: ,,Ik h e b ze zoveel mogelijk uit d e doeken g e d a a n hoe d e z a a k ligt en h o e w e erover denken, m a a r dat ik het i d e a a l vond dat zij niet op d e markt zouden verschijnen, w a s voor h e n g e e n optie."
Onhandigheid
Volgens Nico Buitendijk w a s m e n zich er tijdens d e voorbereidingen aanvankelijk niet v a n bewust d a t d e concurrent e e n goed doel diende en op het moment dat d e SSH h e n d a a r v a n op d e hoogte bracht h a d het terugdraaien e r v a n n a r e gevolg e n voor d e makers v a n d e Universiteitsagenda kunnen h e b ben, zoals h u n persoonlijk faillissement. Pure onhandigheid, dus? Zoodsma: „Dat idee h e b ik eerst ook g e h a d , m a a r het is toch niet h e l e m a a l zo. De studenten zijn wel degelijk op d e hoogte g e weest v a n ons b e s t a a n e n v a n het feit dat d e opbrengst voor d e stichting was, vóórdat ze het initiatief ontplooiden. Jammer gen o e g h e b b e n ze d a a r d e Volkskrant, die h e n m wezen op het p a a r d geholpen heeft, niet v a n op d e hoogte gebracht." Daarbij verkeert Zoodsma in d e veronderstelling dat d e studenten nog terug konden op het moment dat hij met h e n in contact trad. Ook d e advertentieafdeling v a n het meest informatieve ochtendblad v a n Nederland werd door Sietze Zoodsma over d e situatie
Vervolg op pag. 11
B
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 augustus 1985
Ad Valvas | 568 Pagina's