GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

ELK ZIJN LOON.

I.

DE WIJZE.

Verhalen en geschiedenissen hooren de meeste menschen en kinderen gaarne.

Let maar eens op hoe het gaat op school, ls de meester of de juffrouw mooi vertelt. an wordt er geluisterd met mond en ooren om zoo te zeggen. Dan behoeft er niet telkens ls bij de rekenles geroepen te worden: «opleten!" of als bij de schrijfies: «niet praten!" ant allen letten van zelf op en zijn zeer stil. Een goed verteller verplaatst zijn hoorders, als et ware, waarheen hij wil. 't Is alsof ze zelf eleefden, wat hij hun voor oogen stelt.

Een verteller bij uitnemendheid was b.v. de predikant De Liefde, die nu 50 jaar geleden tierf. Zijn schoolboeken en liederen worden og veel gebruikt, en zijn zeker velen lezers wel ekend. Hij vertelde eens op de school van een leutel die verloren en niet te vinden was. Zoo uideüjk en boeiend sprak hy hierover, dat ten lotte twee kleine jongens met alle aandacht p den grond onder de bank zaten te kijken, f mogelijk de verloren sleutel ook AiAx lag.

En zoo als kinderen gaat het ook grooten enschen. Dit ziet men wel zoodra er een ieuw, mooi boek verschijnt. Ieder wil het lezen. uizenden boeken verschijnen elk jaar; toch inden de nieuwe altijd weer lezers. En of ik u een verhaal hoor of lees, komt op hetzelfde eer.

Maar niet alleen wij Nederlanders, ook de olken van het Oosten, zooall" de Arabieren, ouden heel veel van mooie vertellingen. Urenlang zitten soms groepjes volwassenen in den vond te luisteren naar een die vertelt of vooreest. Reeds uit den Bijbel blijkt iets dergelijks. u dient daarbij bedacht, dat men iïi'het Oosten iet zoo algemeen nieuwsbladen en dergeüjke eest als bij ons, en ook boeken niet zoo veel oorkomen. Daarbij kunnen in het Oosten velen og niet lezen en moeten dus tevreden zijn met at hun verteld wordt.

Een der meest bekende verzamelingen van ostersche vertellingen heet: «De duizend en en nacht", een boek waaruit sommige lezers eker wel eens het een en ander hebben veromen. Het draagt zijn naam naar de over-

levering dat een Sultan eiken nacht, als hij niet slapen , kon, door zijn vrouw met een mooi verliaal werd beziggehouden, en dit tot duizendeenmaal toe, toen hij voldaan was. Er bij dient echter opgemerkt, dat 1001 hier maar een getal tot aanduiding van een groote, vrij onbepaalde hoeveelheid is. Van 1001 verhalen, bevat het boek, aldus genoemd, nog lang niet de helft.

Ik wil u eens zulk een Arabische vertelling meêdeelen, echter niet uit bedoeld boek, en ook vrij zeker niemand uwer bekend. Straks zal blijken wat het volk van het Oosten aan zulke verhalen heeft.

Voorts, denk, aan het oude vers :

Een mand, gevuld Met ooft ten boord, Houdt ook wel in Wat niet behoort.

Niet alle vrucht. Is rijp en fijn. In overvloed Kan 't kwade ook zijn.

Kies gij het goede En dat alleen. Het zal u sterken Tot vaste schreên.

In Arabië — een wijd adres, maar er wordt geen nader opgegeven, leefde eens een toovenaar, Mahmoen geheeten. Wanneer hij leefde weten we ook niet; denkelijk omstreeks het jaar 800 n. C. In elk geval was het na Mahomed, en die leefde in de zevende eeuw.

Mahmoen was een der beroemdste onder de wijzen van het Oosten die er toen velen waren. Hij doorgrondde ook de meest verborgen dingen, en werd algemeen „Mahmoen de , onvergelijkelijke" geheeten.

In alle dingen wist hij het gewijde getal drie te ontdekken. Elk goed gesproken woord of rede moest, zeide hij, bestaan uit drie stukken: de inleiding, de eigenüjke rede en het slot. Eens kwamen eenige lieden bij hem om zijn wijsheid op de proef te stellen.

»Hier is een haas dien ik geschoten heb" zei er een. „Is daarin nu ook het getal drie? "

> Zeker" antwoordde Mahmoen zonder lang bedenken. > Want het dier bestaat uit drie deelen; kop, lijf en staart".

Een ander maal kreeg hij bezoek van eenige geleerden. Een hunner vroeg:

»Is in de gedachte ook het getal drie verborgen ? "

»Ongetwijfeld" sprak Mahmoen. Want de gedachte bestaat uit aanleiding, overweging en doel".

Eens besloten eenige aanzienlijke lieden te beproeven, of zij Mahmoen ook tè slim konden zijn. Zij namen een houten bal, gingen tot hem en zeiden:

»Wijs ons daarin nu het getal drie aan".

„Dat kan ik niet".

»Waarom niet f"

> Omdat de bal rond is, en rond is het zinnebeeld der eeuwigheid. De eeuwigheid, dat weet gij, laat zich niet verdeden".

Zooals ik zei was Mahmoen een toovenaar, en dezulke worden door de wet van Mohamed niet geduld. Doch men lette daar minder op, wijl Mahmoen dikwijls zieke menschen genas, veel goed deed, en zelf altijd zei, dat hij geen toovenaar was, maar een wijze, en dat hij daarom ook ijverig den steen der wijzen zocht.

Wat dat is ? Wel daaronder verstaat men verschillende dingen, die de menschen altijd gaarne geweten hebben, maar die spijt al hun zoeken nog nooit zijn ontdekt of duidelijk gemaakt, hoeveel geld, tijd en moeite daaraan ook is besteed.

BRIEFWISSELING.

P. Als studieboek is de Geschiedenis des Vaderlands van Groen van Prinsterer zeer aan te raden. Als leesboek is het minder geschikt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 oktober 1915

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 oktober 1915

De Heraut | 4 Pagina's