GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 34

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 34

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE VU TOT

I93O

teiten ook wetenschap werd bedreven-maar dan 'neutrale'-en dat zonder geloof ook goed leek te lukken, leidde het zoeken naar een goede wetenschapsbeoefening op de vu regelmatig tot onenigheid, ook al werden richtlijnen opgesteld en rapporten geschreven over hoe de relatie tussen onderwijs en onderzoek enerzijds en de grondslag anderzijds moest worden ingevuld. Sommigen konden immers niet delen in het idealisme van Kuyper dat christelijke wetenschap mogelijk was; zij geloofden dat er een domein in de wetenschap was, waar het geloof gewoon geen invloed op had. Een illustratie uit de vroege tijd van de vu is te vinden bij J. Roelink, die twee jubileumboeken voor de vu schreef. Op een bijeenkomst van de Vereeniging in 1884 stonden de orthodoxe mannenbroeders van de vu (onder anderen De Savornin Lohman), daar tegenover een iets vrijere richting in de Hervormde Kerk, de 'irenischen'. Zij waren fel tegen de vu, die volgens hen alleen maar tweedracht zaaide. Men zag het verschil immers niet tusschen eene gereformeerde en eene niet-gereformeerde wiskunde. Hij klaagde de oprichters dezer stichting aan veel kwaads te hebben gesticht, door kringen van geheel onbevoegden op te roepen om te rechten over wat binnen de kring der wetenschappen ligt.

Maar uit de vu-hoek kwam de repliek: D. P. D. Fabius, hoogleraar in de rechten, liep te hoop tegen het veel gehoorde grapje van gelovige botanie en Gereformeerde wiskunde. Uw [de irenischen, hb] grondfout is, constateerde hij, dat ge gelooft in een onafhankelijke wetenschap in tegenstelling met wetenschap, die steunt op Gods Woord. Ook zijt ge bang voor uw werelds-wetenschappelijke naam, ge wilt onze smaadheid en kleinheid niet delen. 3 9

De kerkscheuring van 1886 had evenwel niet het gevolg dat in de eigen kring wel eensgezindheid was. Het zoeken naar de juiste invulling van de grondslag van de vu voor het onderwijs bleef de geesten verdelen. De motieven waren ook toen niet altijd even helder en stonden bovendien niet los van bijvoorbeeld kerkelijke of politieke kwesties, ook al heette de vu vrij van kerk en staat te zijn. De Savornin Lohman, die bij tijd en wijle met Kuyper in een machtsstrijd verwik-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 34

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's