GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Worsteling naar waarheid - pagina 166

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Worsteling naar waarheid - pagina 166

De opkomst van Wiskunde en Informatica aan de VU

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

MODERNISERING

168

EN

INFORMATISERING

met 'het zoeken naar Gods koninkrijk en Zijn gerechtigheid'. 91 De commissie vond dan ook dat de subfaculteit naast het onderwijs en onderzoek de studenten moest wijzen op hun 'verantwoordelijkheid de gewonnen kennis te gebruiken ten dienste van God en medemensen.' Daarnaast moesten de studenten gewezen worden op 'de grondslagen, de reikwijdte èn de betrekkelijkheid' van de kennis. De studenten zouden dan een kritische opstelling krijgen en actief en verantwoord aan de maatschappij deel gaan nemen. 9 2 Er waren op dat moment vier verplichte colleges voor Algemene Vorming in het curriculum opgenomen: Encyclopedie (gegeven door Maurice), Filosofie, Geschiedenis en Maatschappelijke Aspecten van de Natuurwetenschappen en het faculteitsbrede Studium Generale. Het bleek echter dat een belangrijk onderwerp, de relatie tussen wiskunde en samenleving, daarin onvoldoende aan de orde kwam. De commissie stelde dan ook voor om het onderwijs in de Algemene Vorming te veranderen. De nadruk in de eerstejaars cursus Encyclopedie zou meer op de algemene geschiedenis, sociale en ethische context van wiskunde en informatica moeten liggen. In het tweede jaar zou een nieuwe cursus 'Wiskunde, wetenschap en samenleving' moeten worden gegeven. Daarin moesten filosofie van de wiskunde, de relatie tussen wiskunde en andere wetenschappen, wiskunde en de maatschappij en de sociologie van de wiskunde aan de orde komen. Voor dit onderwijs moest een medewerker worden aangesteld, die daarnaast ook nog zelfstandig onderzoek zou kunnen doen in het verlengde van het onderwijs. 93 Al snel werd voor deze taakT. Koetsier benoemd, die in Delft wiskunde had gestudeerd en lesgaf aan het Mollerinstituut te Tilburg. 94 Na zijn tweede studie, wijsbegeerte, in Nijmegen begon hij aan de vu aan een proefschrift over de filosofie van de wiskunde van Imre Lakatos.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's

Worsteling naar waarheid - pagina 166

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Historische Reeks | 244 Pagina's