GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 212

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 212

De Vrije Universiteit en de Derde Wereld 1955-2005

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

de eerste samenwerkingsverbanden

de eerste samenwerkingsverbanden De eerste samenwerkingsverbanden die de universiteitsraad aan de hand van de nieuwe beleidsnota in 1978 goedkeurt, zijn de overeenkomsten met de ubls (de regionale universiteit van Botswana, Lesotho en Swaziland) en met de Universitas Gadjah Mada (ugm) te Yogyakarta in Indonesië. Welke projecten zijn in deze overeenkomsten opgenomen? De projecten aan de universiteit ubls spelen zich af op drie gebieden: ‘basic science’, geologie en milieuwetenschappen, en toegepast sociaal-wetenschappelijk onderzoek (zie hoofdstuk [8]). De vu is de voornaamste uitvoerder van het samenwerkingsverband; bij een enkel project zijn andere instellingen betrokken (Universiteit Utrecht, Hogeschool Larenstein). Het eerste samenwerkingsgebied, ‘basic science’, hangt samen met het gebrekkige niveau van het middelbaar onderwijs in de exacte vakken. De eerste aanpak van dat probleem is een brugcursus om schoolverlaters tot het universitaire ingangsniveau te brengen. Dat gebeurt met intensief onderwijs in alle exacte vakken, gericht op de essentiele begrippen, met veel practica en zelfwerkzaamheid, en instructie in Engelse taal- en studievaardigheden. De tweede aanpak richt zich meer direct op de verbetering van het middelbaar onderwijs en betreft projecten voor bij- en nascholing van bètaleraren. In plaats van een brugcursus met een duur van vier tot zeven maanden, kan de eerste aanpak ook de vorm hebben van een basistraining aan de bètastudenten van de universiteit, in het eerste semester of gedurende het gehele eerste jaar. Het gebied ’basic science’ kent dus twee projectmodellen: brugcursus of basisjaar in de exacte vakken, en bijscholing van bètaleraren. In alle drie landen vindt een brugcursus in de exacte vakken plaats, met daarnaast ook aandacht voor Engels, studievaardigheden en beroepsoriëntatie. In Botswana leidt de cursus alleen op voor de exacte faculteit en de bètalerarenopleiding van de universiteit. In Swaziland en in Lesotho leiden de cursussen bovendien op voor niet-universitaire onderwijsinstellingen: tweedegraadslerarenopleiding, technisch onderwijs en landbouwonderwijs. Swaziland heeft de cursus vanaf het begin gezien als een tijdelijke oplossing, die bij een verbetering van het middelbaar onderwijs niet langer nodig zou zijn. Na acht jaar

Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 211

211

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's

Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 212

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 363 Pagina's