GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 144

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 144

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE

BACHELOR-MASTERSTRUCTUUR

O m bij deze ontwikkelingen aan te sluiten, startte de Vrije Universiteit in 2001 met de nieuwe opleiding medische natuurwetenschappen. Deze opleiding had een sterk interdisciplinair karakter en de studenten maakten tijdens de opleiding kennis met het gehele natuurwetenschappelijke en medische spectrum. De Afdeling Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen leverde een belangrijk deel van het onderwijs. Een van de grote 'trekkers' van de nieuwe opleiding was 146

prof. dr. W. H. Mager. Mager werd in 2004 tot bijzonder hoogleraar 'Medische Natuurwetenschappen, in het bijzonder de moleculaire celfysiologie', benoemd. De BaMa-structuur, die in het hele hoger onderwijs in Nederland en heel Europa werd ingevoerd, creëerde voor studenten een breed palet aan opleidingsmogelijkheden. Ook gaf het studenten de mogelijkheid om halverwege hun studie opnieuw een keuze te maken. Zo hielden ze aan het begin van de studie en tijdens de bacheloropleiding meer dan gebruikelijk was, nog opties open. Dit hield bijvoorbeeld in dat studenten die gaandeweg de studie ontdekten dat zij wel belangstelling hadden voor bètavakken, maar niet voor fundamenteel onderzoek, niet stopten met hun studie. Na het behalen van hun bachelor konden ze alsnog een keuze maken voor meer toegepaste programma's in de masterfase. De Faculteit Exacte Wetenschappen (FEW) besloot een flexibele bacheloropleiding in te voeren, die meer mogelijkheden bood in het studieprogramma. Door de keuzemogelijkheden zouden studenten uiteindelijk zelf kunnen bepalen of ze de diepte ingingen of meer naar verbreding zochten, door vakken uit aangrenzende vakgebieden te kiezen. Dit hield ook in dat een bachelordiploma toegang gaf tot meer dan één masteropleiding. In het studiejaar 2004/2005 startte FEW met de flexibele bacheloropleiding. In het eerste trimester volgden de studenten farmaceutische wetenschappen, medische natuurwetenschappen, scheikunde en natuurkunde hetzelfde programma. Het ging hierbij om de colleges wiskunde en de nieuwe colleges 'intro-exact' en 'van kwantum tot materie'. Bij 'intro-exact' werden dwarsverbanden tussen de verschillende natuurwetenschappelijke disciplines behandeld rond het thema 'symmetrie en asymmetrie in de natuur'. Aan dit thema leverden docenten uit diverse disciplines een bijdrage. Het doel van het col-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 144

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's