GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 126

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 126

[Deel 2]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

GOUDZWAARDS

BEZINNINGSPROJECT

spreken met het bestuur van de Afrikaanse Calvinistische Beweging (ACB) over de mogelijkheid van een vervolg op de dialoog van maart. En wel in de vorm van een reeks van voordrachten en discussies van prof. Bob Goudzwaard te Potchefstroom en elders, onder auspiciën van de ACB en mogelijk ook van het Christelijk Instituut.404 De samensprekingen in Potchefstroom hadden Brinkman doen zien, hoezeer het denken van velen daar veelszins gedateerd was. Er was dus meer nodig dan alleen contact en een gesprek op bestuurlijk niveau.Teruggekomen in Amsterdam, besprak hij de zaak met de politiek ervaren vu-econoom Bob Goudzwaard, bekend als vernieuwer van het christelijk-sociale denken. 405 Was er niet iets te doen aan het verstarde calvinistische denken in Afrikanerkring? Veel Afrikaners dachten dat Afrikaner nationalisme en (neo)calvinisme elkaar dekten; 'in the struggle to reconcile the idea of separate development with the Christian Gospel, the Kuyper-Dooyeweerd theology (...) became of the most importance', schreef W. A. de Klerk in het jaar ervoor verschenen The Puritans in Africa*06 Dat calvinisme-paradigma, en het misbruik van Kuyper en Dooyeweerd (de man van de publieke gerechtigheid voor alle onderdanen!) moesten dus onderwerp worden van een indringende discussie met jonge calvinistische Afrikaner academici. Vandaar de wens voor het opzetten van een gesprek met gezaghebbende deskundigen als Goudzwaard, Bernard Zylstra (gepromoveerd bij Dooyeweerd en docent political science aan het International Christian Institute teToronto) en James Skillen (gepromoveerd op 'Calvinistic Political Theory in the Netherlands'). Om zoiets te organiseren, werd een project beraamd, met voordrachten, discussies en workshops met internationaal bekende christen-wetenschappers, over het onderwerp of er op het economisch vlak geen realiseerbare alternatieven te ontwikkelen waren voor de huidige 'eigensoortelijke' apartheidsontwikkeling. Goudzwaard ontwikkelde een opzetje voor een dergelijk project en Bernard Zylstra stelde zich beschikbaar om samen met hem naar Zuid-Afrika te reizen.407 De vu nam de kosten van het project op zich en Brinkman besprak het begin juni te Potchefstroom met Tjaart van der Walt en Bennie van der Walt ( A C B ) , met Beyers Naudé in Johannesburg en te Stellenbosch met de econoom Sampie Terreblanche, de theoloog Willie Jonker en de politiek-fïlosoof André Du Toit (hij zou de auteur van enkele studies over het calvinisme-paradigma worden 408 ).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 126

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 376 Pagina's