GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 268

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 268

[Deel 1]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

THUIS

EN

VREEMD

se' herdacht werden. Waar Zuid-Afrikanen ook aan moesten wennen, was het Hollandse klimaat. De medicus Theo Wassenaar, die een paar jaren later dan Van Heerden te Amsterdam studeerde, genoot van de seizoenswisselingen: 182 O Holland, ek hou van jou! Ek hou van jou jonge gesig, As Lente in Meimaand met sonneskyn trou Op velde, met kleure verlig. Ek hou van jou oeroue stoere gelaat By winter, as newels jou wimpers beslaat; En mistige sluiers, deur wolke gespan, Die son uit jou oë vir maande verban.

De Potchefstroomse docent J.C. (Joon) van Rooy ervoer dat klimaat geheel anders tijdens zijn verblijf in Nederland in 1926/1927. Hij gevoelde zich niet goed, zijn proefschrift schoot niet genoeg op, hij piekerde over zijn carrière (PUK wilde dat hij secretaris van de senaat werd): 'Hierby kom dat die Hollandse klimaat nie 'n somerkoers kan kry nie. Die weersgesteldheid bly verstoord en ontreddert. Getuie die geweldige orkaan van laas week. Maar wat ek nou eintlik wou sê het, is dat hierdie gure klimaat [zijn vrouw] Lettie se gesondheid affekteerV 83 Vreemd waren veelszins ook de academische mores en de manier van studeren. De medische opleiding te Amsterdam was 'heeltemal anders as op Stellenbosch', ontdekte Petronella van Heerden. 'Daar het dit my voorgekom, leer ons feite, maar hier, beginsels.[...] Van Chemie, wat my beste vak was, het ek gou agtergekom ek weet niks. In plaas van element na element te leer, het prof. Smit die hoe en hoekom van reaksies, die nuutste teorieë en ontdekkings bespreek.' 184 Ook het examineren was geheel anders. 'Jy mag dwarsdeur die jaar vra om eksamen te doen en alles is mondeling. Gewoonlik doen jy eers tentamen by die professore, dit wil sê die professor sê jy moet dié en dié dag by hom kom, of by sy huis of op sy laboratorium. Daar gesels hy met jou en vra jou so onder die gesels deur oor sy vak uit. As hy dan sê jy mag eksamen doen, weet jy dat jy deur is, al doen jy dan nie te goed in die eksamen nie. Maar as hy sê jy moet liewer 'n biekie later kom en jy

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's

De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 268

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 455 Pagina's