GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijzondere chemie?! - pagina 151

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijzondere chemie?! - pagina 151

75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE

LERARENOPLEIDING

vervangen, maar ze boden een voordelig, schoon en veilig alternatief. Er werden ook vakinhoudelijke, meer theoretisch getinte nascholingscursussen voor leraren gegeven, veelal op locatie. De cursus chemische thermodynamica bijvoorbeeld werd vier weken achter elkaar op maandag van 16.00 uur tot 20.30 uur gegeven, zowel in Amsterdam, Goes als Breda. De belangstelling voor vakinhoudelijke cursussen nam aanzienlijk af toen het Ministerie van Onderwijs besloot de nascholingsgelden niet meer aan de universiteiten toe te kennen maar rechtstreeks aan de scholen te geven. Die moesten een nascholingsplan voor alle leraren opzetten en de hulp van specialisten inkopen. Deze werkwijze verliep niet goed met als resultaat dat de nascholingsgelden later weer (gedeeltelijk) rechtstreeks bij de lerarenopleidingen terechtkwamen. Een geheel andere activiteit van Mast was het project 'Hulp bij Schoolonderzoek' ( H B S ) , dat inspeelde op vragen van leerlingen en/of leraren in het kader van het vwo-examen. Leerlingen deden voor hun schoolonderzoek vaak een zelfstandige onderzoeksopdracht. Dit kon bijvoorbeeld een onderzoek zijn naar de aanwezigheid van bepaalde stoffen in schoonmaakmiddelen, voedingsmiddelen of slootwater. De opdrachten sloten vaak mooi aan op de vwo-scheikundestof en raakten daardoor de propedeuse van de opleiding scheikunde. Dit leidde tot vragen aan medewerkers van de Faculteit Scheikunde om extra informatie en/of literatuur, om analyse- en synthesevoorschriften, maar ook om hulp bij het opnemen van een spectrum. De vragen kwamen zowel van leerlingen als docenten. Met het H BS-project beoogde Mast gestructureerde hulp aan te bieden en verzoeken niet langer ad hoe te behandelen. Dankzij de financiƫle steun van de Stichting Scheikunde Vrije Universiteit was het mogelijk om de vwo'ers te laten begeleiden door ouderejaarsstudenten. Een belangrijk aspect was steeds dat de leerlingen zelf het werk moesten doen. Een vraag in de trant van 'bedenk eens een leuke proef voor mij' werd zonder meer teruggespeeld. Het scheikundecurriculum van het vwo veranderde. Zelfstandig een onderzoek opzetten, uitvoeren en evalueren werd een belangrijke vaardigheid. Hierdoor deden de leerlingen steeds vaker een beroep op het H BS-project. Begin 2000 werd het studiehuis in de bovenbouw van het vwo en de havo ingevoerd en kreeg het project de naam 'Hulp bij Profielwerkstukken'. Mast zette zich met veel enthousiasme in voor het opleiden van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's

Bijzondere chemie?! - pagina 151

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005

Historische Reeks | 301 Pagina's