Bijzondere chemie?! - pagina 86
75 jaar scheikunde aan de Vrije Universiteit
BOLESWA
het aantal leerlingen dat voldeed aan de toelatingseisen van de vervolgopleidingen. Daarnaast moest
s p e c
leidden tot een verhoging van de
kwaliteit van de toegelaten leerlingen om de uitval tijdens de studie te verminderen. Verder moesten leerlingen van verschillende scholen op hetzelfde niveau worden gebracht (op de middelbare scholen waren er veel keuzemogelijkheden) en moest het niveau van het universitaire science-onderwijs verbeterd worden. s p e c
werd van 1978 tot 1 9 8 6 gedurende zes maanden en van 1 9 8 6
tot 1 9 9 0 gedurende vier maanden gegeven na de high school en voor aanvang van de universitaire studie. De leerlingen hadden veel belangstelling voor het programma. Ze wilden graag naar de universiteit of ander vervolgonderwijs, omdat er verder niet zo erg veel mogelijkheden waren. Leerlingen zagen zich dan vaak genoodzaakt na de high school weer (tegen hun zin) terug te keren naar hun homestead. Er konden 1 2 0 leerlingen per jaar geplaatst worden, waarvan er tachtig werden toegelaten tot de universiteit (vóór
s p e c
waren dat er vijftien tot
twintig). De selectie van de leerlingen was een ingewikkelde procedure. Criteria waren onder andere het resultaat van een toelatingstest en het advies van de directeur en docenten in de exacte vakken van de scholen waarvan de leerlingen kwamen. Via een heel ingewikkelde formule kwam men tot een 'ranking' van de leerlingen van de verschillende scholen. Bovendien moesten er ook nog enkele plaatsen gereserveerd worden voor leden van de koninklijke familie. Vanaf 1986, toen spec
pas in april begon, kon er bij de selectie gebruik worden gemaakt
van de uitslag van de Cambridge Science Overseas Certificate O-level. Voor het project werden vier projectmedewerkers aangesteld, voor elke bètadiscipline één. Zij waren leraar bij het vwo of medewerker bij een universiteit in Nederland. Soms werden er voor de practica nog student-assistenten van de Vrije Universiteit ingezet. Een van de projectmedewerkers werd tot coördinator benoemd en deze was verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Daarnaast was er een supervisor van de Universiteit van Swaziland en van de Vrije Universiteit. Zij waren het aanspreekpunt voor de coördinator bij problemen en bij voorstellen tot wijzigingen. Hun inbreng was essentieel, vooral ook bij de contacten met de vice-chancellor van de Universiteit van Swaziland en het Ministerie van Onderwijs in Swaziland. spec
was niet het enige project dat is uitgevoerd in samenwerking
met de Vrije Universiteit. Langzamerhand raakte iedereen er van over-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 301 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2005
Historische Reeks | 301 Pagina's