GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 197

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 197

Driekwart eeuw kinderstudies in het Peadologisch Instituut te Amsterdam (1931-2006)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen

196

Spannend ook was dat het onderzoek van lateralisatie gebeurde met nieuwe technieken, zoals dichotisch luisteren en dichoptisch zien. Bij dichotisch luisteren worden verschillende letterklanken tegelijkertijd aan het rechter- en linkeroor aangeboden. Kinderen moeten dan zeggen wat ze gehoord hebben. Bij dichoptisch zien moet het kind vertellen welke letter het ziet als het tegelijkertijd een letter in het linker‑ en rechter oogveld krijgt aangeboden. Maar hoe creëer je een half oogveld oftewel een visueel halfveld? Daarvoor was een tachistoscoop nodig, een duur apparaat. Maar we kregen er een. We kregen nog meer: een mobiel laboratorium en dat was best uniek. Daar stond ons ‘mobiele huisje’, op de speelplaats van de Johannesschool in Osdorp: kind er in, wat testjes, onderzoek met de tachistoscoop, kind weer naar de klas. Pieter Reitsma, later hoogleraar orthopedagogiek aan de vu, kon er vaardig mee omgaan. Het maken van een band voor dichotisch luisteren was ook niet simpel. Cijfers en woorden moesten volgens de officiële uitspraak worden ingesproken; nooit geweten dat 11 niet ‘elf’ is maar ‘elluf’. Officieel dan, volgens Eugenie Herlaar, een toenmalige nieuwslezeres die we gevraagd hadden de dichotische band in te spreken. A-typische lateralisatiepatronen bij dyslexie, hoe zat dat dan? De redenering was simpel. Bij verreweg de meeste mensen staat taal, dus ook lezen, hoofdzakelijk onder controle van de linker hersenhelft. Als je nu niet of niet zo goed kunt lezen, dan is het wellicht niet zo goed gesteld met de linker hersenhelft als mediator van de taal. Maar dan moet dat te zien zijn aan de uitkomsten op dichotische en dichoptische tests. Welnu, het klopte allemaal wel zo’n beetje, maar niet echt. Dat het geval zijnde, gingen wij van het Centrum onze eigen weg. Zitten, nadenken, praten, daar was toen nog tijd voor in de wetenschap. Je praat nu wel over lezen, dachten en zeiden we, maar een kind dat met lezen begint, leest dat nu in principe op dezelfde wijze als een kind met al jaren leeservaring? Nee, een beginnend kind leest langzaam en dat komt doordat het zich die vreemde lettervormpjes nog eigen moet maken; het moet zijn ogen de kost geven. Zijn ogen de kost geven, lettervormen leren onderscheiden, dat is het werk van de rechter hemisfeer. Aanvankelijk lezen wordt hoofdzakelijk rechts in de hersenen gemedieerd, gevorderd lezen links, het zogenaamde balansmodel was geboren. Als een kind hiervan afwijkt dan zal het een vorm van dyslexie ontwikkelen. Dit lijkt zo gemakkelijk opgeschreven, maar

Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 196 2e proef

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's

Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 197

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Historische Reeks | 247 Pagina's