GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 89

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 89

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

one man one vote?

88

Het kon Fortman niet overtuigen. In de senaat toonde hij zich zeer op Siersma gebeten, tot ergernis van Brasz die (‘wright or wrong, my pupil’) pal voor zijn student ging staan. Het leidde tot een gedenkwaardige autorit naar Den Haag, woonplaats van zowel Fortman als Brasz. Op de a4 liep de ruzie over Siersma en het ‘h-woord’ zo hoog op dat Fortman niet langer met bestuurder Brasz onder hetzelfde autodak wenste te verblijven: ‘Laat me er on-mid-del-lijk uit!’ Het eerstvolgende tankstation was nog kilometers weg. ‘Maar Gaius, ik kan je toch niet op de vluchtstrook achterlaten?’ ‘Tóch wil ik eruit!’ Fortman zag uiteindelijk ook in dat een avondlijke wandeling over de a4 geen goed idee was en bleef zitten. Zwijgend vervolgden beide hooggeleerde heren hun weg naar Den Haag.75

one man one vote? Siersma’s toorn had nog een andere reden, te weten de beslissing van curatoren geen geld ter beschikking te stellen voor de aanstelling van 24 student-assistenten. Zij moesten de mentoren worden van de zo vurige gewenste onderwijsvernieuwing, in de geest van wat Siersma een halfjaar eerder in zijn evaluatie van het doctoraalwerkcollege bestuurskunde had bepleit: minder methodologisch navelstaren, meer maatschappelijke betrokkenheid. Ook minder massale hoorcolleges, en meer kleinschalige werkgroepen. Toverwoord was ‘projectonderwijs’, een pragmatisch-pedagogisch concept dat minder nieuw was dan het klonk. Aan het begin van de eeuw had het opgeld gedaan in de Verenigde Staten, vooral door toedoen van filosoof en sociaal-pedagoog John Dewey. ‘Learning by doing,’ luidde diens adagium.76 De tijding van curatoren financieel onmachtig te zijn om de gevraagde student-assistenten te bezoldigen, was voor Mundus aanleiding de vorming van een onderzoekscommissie aan te kondigen. Die moest de ontstane crisissituatie gaan evalueren, zowel de niet van de grond komende onderwijsvernieuwing als de – volgens Mundus – ondoorzichtige en autoritaire bestuursstructuur van de subfaculteit. Het onderzoek diende zijn afronding te krijgen op een subfaculteitsbreed congres waar volgens het principe ‘one man one vote’ zou worden gestemd. Dit werd subiet afgewezen door de hoogleraren en de meeste stafleden: het zou ze tot speelbal van de studenten maken. Zelfs Van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 89

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's