Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 285
media, mores en macht
284
Jan Kleinnijenhuis (1954), vanaf 1998 hoogleraar algemene communicatiewetenschap. (foto victoria burgers)
nel-surveyonderzoek, liet zien hoe hoog Fortuyn op het mediaschild was geheven en hoe zeer, als gevolg daarvan, zijn betwistbare boodschap dat ‘Paars’ er een ‘puinhoop’ van had gemaakt bij de kiezers ingang had gevonden.67 Na de kamerverkiezingen van november 2006, die eens te meer de electorale volatiliteit aantoonden (dertig zetels wisselden van partij), toonden Kleinnijenhuis en zijn medeonderzoekers zich even kritisch over de media. Conflicten, opiniepeilingen en andere incidenten domineerden de berichtgeving; verkiezingscampagnes draaiden niet meer politieke programma’s maar om ‘marketing’ en ‘branding’. Het was in maart 2007 te lezen in Nederland vijfstromenland, het vierde achtereenvolgende boek waarin van het verrichte kiezersonderzoek verslag werd gedaan. Ditmaal was ook de invloed gemeten van twee websites waarmee stemgerechtigden hun keuze konden bepalen. De oudste was StemWijzer, in 1989 op papier en diskette begonnen en sinds 1998 via internet te raadplegen. Acht jaar later had Kieskompas zijn opwachting gemaakt, dat deels van facultaire makelij was. Het programma was namelijk ontwikkeld door politicoloog André Krou-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Historische Reeks | 401 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Historische Reeks | 401 Pagina's