GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het goddelijk karakter van het recht - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het goddelijk karakter van het recht - pagina 9

Rede uitgesproken ter inwijding van den leerstoel in het staatsrecht, de rechtswijsbegeerte en het canonieke recht aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

12

Alle aard^ch gezag is als de gasdamp, in den luchtballon

verza­

meld, die straks het scheepken wel verre aan de aarde kan ontvoe­ ren, maar zonder den reiziger te herscheppen tot een wezen, dat van nature in de wolken w o o n t ; welke damp ook, daar de levensbron is afgebonden, allen verderen toevoer mist, en vermindert naar ge­ lang er van haar ontsnapt. Ja, eenmaal, bij het schallen der laatste bazuin, het

barst

alle aardsch gezag als-een zeepbel uiteen, en wordt

openbaar,

dat er in eigenlijke werkelijkheid geen ander gezag

is dan de Souvereiniteit Gods; alle menschelijke heerschappij tot haar zich

verhoudt

den

stroom,

als de uit de fontein opgevangen waterdruppel

tot

die in steeds even rijken overvloed uit de springader

in stralen opwaarts wordt geperst.

En evenmin als de beker, waarin

de druppel wordt bewaard, op ééne lijn met de bronwel is te stel­ len, kan

wie

met aardsch gezag bekleed is, in wezen zich meten

met den Almachtigen God. Dit is het droit divin; van

het »bij de gratie G o d s i n

de souvereiniteit van

het individu, het heilloos

tegenstelling grondbeginsel

der Fransche revolutie, dat op zijn scheipe spitse ieder gezag doet kantelen, en, gelijk het onlangs zelfs in de gehoorzaal van Hoogeschool

naar waarheid

Leidens

is gezegd, »ván regeeringloosheid tot 1

Caesarisme en van Caesarisme tot regeeringloosheid ) " heeft gevoerd; of wel, ditzelfde uitgedrukt in herinnering aan Groen van Prinsterer's zoo menigwerf herhaalde woorden: vrijheid en gezag beurtelings heelt doen stranden op de Scylla der revolutie en op de Charybdis der reactie. Voorts wordt

door de

erkenning van het droit divin tevens de

grens getrokken lusschen het Gereformeerd beginsel en de RoomschKatholieke

leer,

die, naar

het

een

harer aanhangers heeft uitge­

drukt : „von der acht und konsequent protestantischen Erfindung eines 2

.göttlichen Rechts" der Fürsten nichts weisz" ) , de

instelling van

») Mr. W. vau der Vlugt, De wetenschap der gerechtiyJieid, Redevoering bij de aanvaarding van het Hoogleraarsambt aan de Rijks-Universiteit te Leiden, bl. 42. ) Cf. Phillips' en Görre's Historisch-politische Blätter für das Katholische Deutsch­ land, 30ster Band (1852) S. 402. Stahl , Der Protestantismus als politisches Princip, S. 14 noot. 3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 1880

Inaugurele redes | 41 Pagina's

Het goddelijk karakter van het recht - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 oktober 1880

Inaugurele redes | 41 Pagina's