GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 9

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van hoogleeraar in de Semietische Talen en Letteren aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

g als

Erkenntnissquellen

Heilige

Schrift

opschriften;

zelf;

der

bijbelsche

I I oude

gedenkteekenen,

I I I oude m u n t e n ;

Josephus,

Philo,

etc.

monumenten en munten

archaeologie:

I

de

ruïnen en

en pas onder N o . I V seq.

Blijkbaar

stelde

Jahn

dus

de

in beginsel boven de schriftelijke

bronnen en liet hij alleen uit eerbied voor de Heilige Schrift aan deze de eerste plaats. Doch naarmate het naturalistisch beginsel doorwerkte, moest deze rangschikking i m m e r meer als

eene

inconsequentie

worden

gevoeld.

dan ook bij D e W e 1 1 e - R a e b i g e r

2

Zoo vinden w e

° ) de Heilige Schrift

w e l aan 't hoofd v a n de schriftelijke bronnen, maar teruggezet orde

achter b o u w w e r k e n en munten. wordt

sedert gevolgd, niet alleen door modernen 2 1

Benzinger van

En eene dergelijke

meer

)

en

Nowack

orthodoxen

2 2

huize

), als

maar ook door mannen Strack

2 3

)

en

Visser

2 1

Heilige

Schrift met de andere zoogenaamde „bronnen"

).

als

De

A l deze geleerden zijn van de coördinatie der tot

hare subordinatie voortgeschreden. Dit verschijnsel moet nu van onze zijde temeer bezwaar uitlokken,

waar

de

genoemde

geleerden

der

negentiende

e e u w allen hierin eenstemmig zijn, dat ze de archaeologie, 't zij

ze

haar als bijbelsche of als Israëlietische

opvatten,

in elk g e v a l als eene theologische wetenschap beschouwen Hadden in de zeventiende e e u w mannen als V o e t i u s en C a l o v i u s theologisch de

2 7

)

nalisme,

2

). 6

)

zelfs de historie sacra buiten het eigenlijk

kader geplaatst, waardoor huns ondanks mede

w e g werd gebaand voor de heerschappij —

leerdheid

2 5

uit

nadat het

Schleiermacher verval

der

van het ratio-

de Heilige Godge-

Aufklärungs-periode

had

opgeheven, w e r d de expansie van het domein dezer faculteit weldra

algemeen

erkend.

Doch w a a r

Schleiermacher

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1905

Inaugurele redes | 48 Pagina's

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 9

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1905

Inaugurele redes | 48 Pagina's