GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Barthianisme en katholicisme - pagina 42

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Barthianisme en katholicisme - pagina 42

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

52) "Eadem sancta mater Ecclesia tenet et docet, Deum rerum omnium principium et finem, naturali humanae rationis lumine erebus creatis certo cognosci posse." (Denz. 1785) en "Si quis dixerit Deum unum et verum, creatorem et Dominum nostrum per ea, quae facta sunt, naturali rationis humanae lumine certo cognosci non posse, a. s. (Denz 1806). Vgl. o. a. Dr C. F. Pauwels De ene ware godsdienst (K K 26) pag. 58 V.v.; P. M. Timp (K K 1) pag. 28 v.v. en 31 v.v. en P. M. Timp. Wat is God? (K K 2) pag. 12v.v. 53) Barth, Gotteserkenntnis, pag. 46. 54) In het conflict tusschen Barth en Rome is de "analogia entis" steeds scherper naar voren gekomen. Reeds in 1932 schreef Barth "Ich halte die analogia entis für die Erfindung des Antichrist und denke, dasz man ihretwegen nicht katholisch werden kann. W obei ich mir zugleich erlaube alle anderen Gründe, die man haben kann, nicht katholisch zu werden, für kurzsichtig und unernsthaft zu halten." Zie Barth, Dogmatik, 1932, pag. VIII; vgl. ook Barth, Dogmatik 1938, pag. 48 VVo en 158 V .V.; Dogmatik 1940, vooral pag. 88 V.V . en pag. 275: "das Kardinaldogma des römischen Katholizismus". Vgl. pag. 658: "die grosze Truglehre von der analogia entis als Grundschema katholischen Denkens und Lehrens". Przywara onderstreept eveneens de beslissende beteekenis van de analogia entis voor het geding tusschen Protestantisme en Katholicisme. De analogia entis is Z. i. "zu einer Wegkreuzung zwischen Atheismus und Katholizismus im Lager des deutschen Protestantismus" geworden (Reformatorische Perspektiven, Stimmen der Zeit, Band 128, 1935, pag. 416) . Vgl. : "Es ist für Karl Barth wie für alle seine Freunde zum Unheil geworden, dasz sie nie auf den wahren Sinn der katholischen analogia entis gehört haben" (idem, pag. 417). Vgl. ook Karl Adam, Gesamm. Aufs., pag. 332: "Hier liegt der entscheidende Differenzpunkt zwischen Barth und dem Katholizismus - in dem katholischen Hauptwort von der analogia entis". Wie de analogia entis misverstaat of ontkent, kan nimmer meer komen tot een zuivel' inzicht in de verhouding tusschen God en de wereld, omdat dan noodwendig allerlei eenzijdigheden de harmonie gaan verstoren. In de analogia entis is zoowel de distantie als de nabijheid in volle harmonie opgenomen. Vgl. J . Santeler, Die Lehre von der Analogie des Seins, Zeitschr. für katholische Theologie, 1931 pag. 1-43. De analogia entis levert het fundament voor de bewijzen voor het Godsbestaan (Santeler, a . W., pag. 40 v .v .). Peter Wust sprak van de "Zauberstab der Analogie" (bij Santeler, a. W. pag. 43). Men zie over de analogia entis nog: N. Sanders, Gods vrijheid in het zich openbaren volgens Karl Barth, Stud. Cath. 1935, pag. 163 V.V.; Sanders, K. Barth over den mensch als beeld Gods, Stud. Cath., 1939, pag. 498 v.V. ; W. J. Aalders, De analogia entis in het geding, 1937; H. Diem, Analogia fidei gegen analogia entis. Evang. Theol. 1936 Heft 4-5; Ludwig Lambinet. Christozentrische Religionsphilosophie? Eine kritische Untersuchung der Religionsbegriffes Dialektischer Theologie, 1938, pag. 49 V.V.; Hermann Volk, Die Kreaturauffassung bei Karl Barth. Eine philosophische Untersuchung, 1938, pag. 86 V .V . ; T. L. Penido, Le role de l'analogie en théologie dogmatique, 1931 en J. Ries, Die natürliche Gotteserkenntnis in der Theologie der Krisis im Zusammenhang mit dem Imagobegriff bei Calvin, 1939, pag. 141 V.V. en 253 V.V. 55) Zie vooral E. Przywara. Religionsphilosophie katholischer Theologie, 1927, en Przywara, Analogia entis, Metaphysik, I, Prinzip 1932. Przywara vindt de "analogia entis" uitgedrukt in de uitspraak van het 4e Lateraansch concilie van 1215 : "Inter creatorem et creaturam non potest tanta similitudo notari, quin inter eos maior sit dissimilitudo notanda." 56) Barth, Dogmatik 1940, pag. 93.

40

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's

Barthianisme en katholicisme - pagina 42

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1940

Inaugurele redes | 51 Pagina's