Dertigste Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 22
XXIV
land zijn geestel^fcen vader een monumenti mocht stichten, hêm zeker niet minder .waardig en, kon hij- nog' weet' hebhen van w a t oj) deze aarde geschiedt, hèm zeker niet minder welkom dan een steenen gedenkfteeken of een stiandbeeld van metaal. *
*
*
Maar al is het ook een vanzelflieid, op déze jaarverga.deriiig onzer Vereeniging in h e t openingswoord Galvijn's geboortedag t e gedenken, in blfheid te gedenken, ik zou niet handelen in zijn geest, indien ik dit spontane niet stelde onder de t u c h t der bezinning. Daarom zal dan ook, wijl onder ons op dezen dag de t a a k van h e t gedenken van Calvijn's groove beteekenis voor tijdgenoot en nagesla.,cht, met name die van zijn staatkundige denkbeelden, a a n daartoe bekwamer handen dan de mijne, aan die' van een onzer histjorici van professie, aan Dr. H. H. Kuyper, is toevertrouwd, — mijn u doen gedenken van den Reformator zich verder slechte bepalen t o t het, in verband met het doel onzer Vereeniging, op den voorgrond dringen van twee zijner machtig© gedachten. Gredachten; die, toen hij' ze eenmaal had gegrepen, nooit meer door heim ziJn losgelaten; die d e leidstarren zijn geweest van zijn levenspractijk en die voorzaten bij zijn levenstheorie. Twee gedachten, waarvan ik de eene zou willen omschrijven aLs die van d e i s o u v e r e i n i t e i t v a n d e n h e i l i g e n ,Grod en de andere als die van h e t d i e n e n v a n d i e n G o d z o o w e l i n h e t t ij d e l i j k - a a r d s p h e a l s inheteeuwig-hemelsche. *
*
*
Deze twee gedachten liggen op liet gebied der religie. Calvijn, de Reformator der Kerk, was dan ook vóór alles een religieus man, een godvruchtige, een geloovige'. Een geleerde, ongetwijfeld; een denker, öolk; miaiar, m e t a l zijn geleerdheid, toch' meer Pater d a n Doctor, meer kerkvader dan kerkleeraa,r, en met a l zijn denkkracht, niet, als Augtistinus en Thomas van Aquino, theoloog en wijsgeier ook. Zijn twee machtige gedachten, die ik thans voor u op den voorgrond dring, zijn hem dan ook geen r e s u l t a a t van wijsgeerig denken, maar door hem gevonden in de Schrift. Daarom is het Calvinisme dan ook meer dan een wijsgeerig stelsel, en g a a t bij Calvijn zelf, vaststaande in zijn geüooiG aan h e t Woord, u i t h e t diepst zijner ziel de jubel o p : de God van h e t Woord, m i j n God.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1910
Jaarboeken | 258 Pagina's