GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1925 - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1925 - pagina 39

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

42

ook als een imsitediing, .die tot grooten zegen worden kan voor ons Lager, maar inaomderheid voor ons Middelbaar Omderwijs, dat tegenwoordig door zoovele kinderen van Gereform.eerden huize genoten wordt. De V o o r z i t t e r gaf gelegenheid tot vragen stellen. Bij de korte discussie vraagt Mr. S. d e V r i e s Gzn., waarom Engeland en Duitschland met een lector kunnen volstaan en 't Fj-ansch een hoogleeraar moet hebben. P r o f . D r . R. H. W o 11 j e r maakt eenige opmerkingen over de lycea die ons in het gedrang hebben gebracht. De 5-jarige H. B. S. moet gebracht worden bij het voorbereidend H. O. Spr. maakt voorts nog enkele opmerkingen over de acten-studie. Minister H e e m s k e r k zegt, dat de lycea uitstekende voorbereidingen zouden zijn èn voor het H. O. èn voor het Technisch H. O. indien ze gelegenheid gaven óf den klassieken óf den technischen kant uit te gaan. Wat de talenkwestie betreft, Spr. vindt het zeer nuttig, dat vele Nederlanders Fransch leeren. Hoe meer het Fransch geleerd en gecultiveerd wordt, hoe meer we ook onze eigen taal goed zullen spreken en schrijven en er niet een knoeitaaltje van zullen maken. We hebben ons Middelbaar Onderwijs en nu is het gewenscht, dat onderwijs zooveel mogelijk te doortrekken van de beginselen der Vrije Universiteit. De H. B. S. zeide ref., onderwijst de exacte wetenschap. Welke wetenschappen zijn dat eigenlijk ? Het is een modewoord. Is er ook niet een zekere kern zelfs in de theologie die exacte wetenschap zou kunnen heeten ? Waarom moeten de physica en dgL wetenschappen materialistisch zijn ? Doortrek alle wetenschappen van onzen Christelijken geest. P r o f . G r o s h e i d e vraagt, hoe het komt, dat sommige Christelijke middelbare scholen zoo slap zijn gevormd en ouders hun zonen er aan onthielden, en antwoordt, dat het komt door het gemis aan geschikte gereformeerde leerkrachten. We hebben in de eerste plaats noodig leeraren van positief-christelijke belijdenis. P r o f . G o s l i n g a beantwoordt de sprekers uitvoerig. De V o o r z i t t e r merkt op, dat we in deze faculteit èn gereformeerde hoogleeraren èn gereformeerde studenten, maar ook goed gereformeerde leerboeken hebben. Vervolgens werd overgegaan tot de behandeling van het onderwerp : De

Vrije

Universiteit

en

de

politiek.

Dit onderwerp wordt ingeleid door Mr. H. B ij 1 e v e 1 d, van 's-Gravenhage. Spr. vangt aan met er op te wijzen, dat de liefde voor de V. U. voortkomt uit de wordingsgeschiedenis. Daarin kan men het werk Gods niet miskennen. Spr. gaat deze geschiedenis na. De wet van 1876 kwam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Jaarboeken | 410 Pagina's

Jaarboek 1925 - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1925

Jaarboeken | 410 Pagina's