GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1961-1962 - pagina 89

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1961-1962 - pagina 89

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

overdrachtsrede

zien. 1) Velen houden de huidige ontwikkeling voor gunstig. Toch neme men niet alles op wat van het oude resteert. Zekere verkwisting van tijd en kracht moet de universiteit voortdurend kenmerken. Zij is geen kazerne voor wetenschappelijk exercerende jonge mensen. En nu is het waar dat ook ouderen in toenemend aantal en veel in het huwelijk tredende of reeds gehuwde mannen en vrouwen van verschillende leeftijd de studie volbrengen zoals het ook een feit is dat de avond steeds meer benut wordt, nadat overdag om den brode andere werkzaamheden vervulling vonden. De universiteit, hoe behulpzaam ook, behoort niettemin te blijven wat zij was, de naar alle zijden vrije wetenschappelijke instelling die niet schools, niet straf, niet door college-plan, regeling van casus, en eisen van tentamina nodeloos heersend, de ruimte voor persoonlijke aanleg en omstandigheden gunt. Zij dreigt wel eens naar Carlyle's prijzend bedoelde omschrijving, een verzameling van boeken 2) door opeenhoping van de stof te worden. Zij gunt vaker dan vermoed wordt te geringe tijd voor kalme bezinning; hier staan de docenten niet in de laatste plaats schuldig. Toen een don uit Cambridge eens met Rabindranath Tagore in zijn bibliotheek vertoefde, zei de laatste de grote boekerij overziende: „You have a great many books here; do you ever get time to think?" 3) Daarbij zij men op zijn hoede van de academie het onmogelijke te vergen. Zij kweekt niet rechtstreeks godsdienstige zin, 4) versterkt evenmin direct de moraal, kan niet ieder een behoorlijk inzicht in de onderlinge verbondenheid der wetenschappen schenken, zulks te minder daar zij hier zoekend haar •*•) Sketches from Cambridge by a Don (Leslie Stephen). London 1932 (First Edition 1865), 13. ^) „The true University of these days is a Collection of Books", The Hero as Man of Letters. Heroes and Hero-Worship 1841. *) Adegake Olubummo and John Ferguson: The Emergent University with Special Reference to Nigeria 44. '') Samuel Johnson beschouwde in 1754 als het doel van King's College Columbia: „to teach and engage the children to know God in Jesus Christ and to love and serve Him in all Sobriety, Goodness and Righteousness of Life", geciteerd door Ernest Earnest Academic Procession, 52-53.

81

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Jaarboeken | 188 Pagina's

Jaarboek 1961-1962 - pagina 89

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Jaarboeken | 188 Pagina's