GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1964 - pagina 134

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1964 - pagina 134

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

in twee zeer verschillende sferen werd verdeeld, n.l. die van de natuurwetenschappelijke en die van de technisch-wetenschappelijke opleiding. Bovendien leert de ervaring, dat de thans aanwezige studierichtingen, die weliswaar wetenschappelijk zijn gericht maar de behoeften van het bedrijfsleven niet uit het oog verliezen, een zeer goede basis vormen voor toekomstige posities in de industriële research en in het bedrijf. De commissie meent daarom, dat zeker voorshands het gestelde onder i a hier van toepassing kan worden geacht.

§ II. Spreiding van de Vrije Universiteit Bij de beantwoording van de vraag, of in het kader van de spreiding of uitbreiding van het wetenschappelijk onderwijs in Nederland de vestiging van enige nieuwe instelling of deelinstelling van christelijk wetenschappelijk onderwijs gewenst en mogelijk is en, zo ja, waar en in welke vorm, doet zich de moeilijkheid voor, dat men zich voor een belangrijk deel moet baseren op de prognose van de verdere ontwikkeling van het aantal studenten dat de voorkeur geeft aan christelijk wetenschappelijk onderwijs, terwijl het opstellen van een prognose op dit terrein algemeen als een hachelijke onderneming wordt beschouwd, en het verzamelen en beoordelen van de daarvoor benodigde gegevens ten enenmale buiten het kader van de commissie moet vallen. De commissie heeft zich daarom met betrekking tot de onderhavige vraag in hoofdzaak bepaald tot het opstellen van enige overwegingen en slechts een voorlopige conclusie getrokken. I.

Wetenschapsbeoefening en wetenschappelijk onderwijs

Hoewel wetenschapsbeoefening en het geven van wetenschappelijk onderwijs nauw samenhangen, bestaan toch nuanceverschillen tussen beide voor wat betreft de spreidingsvraag. De behoeften van de wetenschapsbeoefening liggen enigszins anders dan die van het wetenschappelijk onderwijs. Zo is — om slechts een enkel punt te noemen — voor de wetenschapsbeoefening in de eerste plaats van belang in hoeverre men kan beschikken over een voldoend aantal wetenschapsbeoefenaren van voldoende kwaliteit en over voldoende 134

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Jaarboeken | 170 Pagina's

Jaarboek 1964 - pagina 134

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Jaarboeken | 170 Pagina's