GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1985-1986 - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1985-1986 - pagina 27

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

beoordeling vooral betrekking op beleid en management. Het is de bedoeling dat interuniversitair om de vier jaar een discipline aan 'audit' wordt onderworpen. Het beoordelingsrapport per faculteit gaat in ieder geval onverkort naar de faculteit en naar het universiteitsbestuur. Het rapport behoort gemotiveerde, controleerbare uitspraken over kwaliteit te bevatten. Kritische beoordeling brengt met zich mee dat aangewezen wordt wat voor verbetering in aanmerking komt. In de komende jaren moet zo'n beoordelingsstelsel ontwikkeld worden in het verband van de VSNU (Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten). Zolang en voorzover de faculteit van overheidswege bekostigd wordt, hoort externe beoordeling bij de facultaire autonomie, nu de minister terugtreedt in sturing en regelgeving, en de faculteit meer beleidsruimte krijgt. Ook voor aanstaande studenten is de beoordeling een belangrijke bron van informatie. Voor de faculteit zelf echter is de beoordeling het meest belangrijk, als bestuursinformatie. In de beoordeling krijgt zij door collega's van buiten de spiegel voorgehouden, met aanwijzingen voor verbetering van haar functioneren. Een beoordelingsprocedure kan worden ingezet met een verslag als zelfbeoordeling. Dat geldt ook voor de bestuurstafel tussen faculteit en universiteit. Het is niet gemakkelijk om te bepalen wat de geschikte informatie is in die verantwoordingslijn. Het zal eerder kwalitatief dan kwantitatief georiënteerd moeten zijn. De gunstige ervaringen met AMOS voor een beoordelingsgesprek over het functioneren van onderwijs- en studieprogramma's kunnen een aanmoediging zijn om verder te werken aan procedures en instrumenten voor beoordeling in het bestuurlijk overleg. 7. Aan het ontwikkelen, invoeren en gebruiken van beoordelingssystemen zit een keuze vast. Onze rector, prof.dr. P.J.D. Drenth, heeft daarop de aandacht gevestigd in zijn verhandelingen over beoordeling en bevordering van kwaliteit in het hoger onderwijs. Men kan beoordeling oriënteren op verandering en verbetering door de betrokkenen zelf, op grond van de informatie uit de beoordeling. In dat geval moeten de beoordeling en het gebruik ervan hen daartoe motiveren. Bij die motiverende oriëntatie hoort een open communicatie op basis van vertrouwen. Het alternatief is beoordeling oriënteren op het nemen van bestuurlijke beslissingen, het verlenen van premies en boetes, ingrepen, reallocatie, mogelijke bezuinigingen, enz. Bij een dergelijk gebruik van beoordeling moeten daarbij passende, specifieke eisen aan de beoordeling worden gesteld, en ontstaat eerder strijd dan communicatie. Een keuze voor de motiverende boven de bestuurlijke beoordeling verdient in het verband van dit betoog om een aantal redenen de voorkeur. Het universitaire beginsel van kwaliteit is goed georganiseerde en goed gestuurde samenwerking van vakmensen. Kwaliteit is in een faculteit, zoals betoogd, een inte25

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

Jaarboeken | 184 Pagina's

Jaarboek 1985-1986 - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

Jaarboeken | 184 Pagina's