GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1949 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 19

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

GELOOF EN GENEESKUNDE

11

zoeken weer in de geneeskunde de verhouding arts en mens, de verhouding met het subject en niet met de ziekte. V o n O r e 11 i onderscheidde de magische wereldondervinding, het mechanische wereldbeeld en de geestelijke wereldbeschouv/ing. De priesterarts en medicijnman zien de kosmos met geestelijke krachten beladen en moeten de harmonie met de geestelijke krachten herstellen, de duivels uitbannen. Het was een magische praktijk. Het Ik ontmoet zich zelf met een numineus Es en het ik heeft de neiging zich in de animistische wereld te personifiëren. Met de magische angst ontstaat de religie en als de mens zijn plichten vervult, kunnen de kosmische krachten hem niet meer schaden. Hand in hand met de regressie der kosmische krachten komt het intellect in werking en leert natuurkrachten en wetten kennen, en men is niet meer zo bevreesd door de suprematie van de natuur. Een rationele philosophic het eerst bij de Grieken, maakt zich een wereldbeeld. De emancipatie van de ratio ontwikkelt zich in de scholastische philosophie en we zien dat de krachten die de arts eerst in één hand had in twee faculteiten worden gescheiden: de theologie en moraal en de genezing van de zieke. V o n O r e 11 i ging de ontwikkeling van dit mechanische wereldbeeld na en besprak toen verder de psychische ontwikkeling van het individu, hoe bepaalde personen waar het kind mede in contact komt voor imagines gelden en zijn geweten zijn. Bij iedere analyse ontdekken we de animafiguren en ,,Grundgestalten" en v.O. stond uitvoerig stil bij de Jungse psychologie en de archetypen en deed een poging om de ontwikkeling van de geestelijke wereldbeschouwing hier uit te verklaren en zo kan een driedimensionaal leven groeien. Het Ich en het Es regeren ons maar ook de geest, die ons eigenlijk vreemd is. Maar Gods Geest spreekt tot onze geest. Deze psychologisch-phaenomenologische studie gaf tot een uitgebreide discussie aanleiding en verschillende deelnemers hadden de indruk dat de pneumatische beschouwing in een bepaald systeem werd gevoegd. Dr F. R a c a n e 11 i uit Firenze sprak over bovennatuurlijke geneeskunde en de gave der gezondmaking. Magnetisme en exorcisme werden door onze Italiaanse collega nog geregeld toegepast en de mededelingen die hij deed, waren meer boeiend dan overtuigend, en toch ,,There are more things in heaven and on earth, than is dreamth

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1949

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 232 Pagina's

1949 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1949

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 232 Pagina's