GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1950 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 102

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

86

NOTULEN

faculteit niet tot de Universiteit zou behoren. Er bestaat n.l. toch ook een technische wetenschap, d.w.z. wetenschap tot bestudering en ontwikkeling der technische vormen. De vraag : wat is wetenschap en wat behoort er toe is zo maar niet op te lossen. 2. Men kan de inhaerente cultuurontwikkeling niet tegenhouden, maar het is goed de ogen voor gevaar in dit opzicht open te houden. Prof. Woltjer doet niet anders, dan een consesuentie te signaleren, die spr. niet voor zijn rekening neemt. Prof. Woltjer): ref. spreekt van „inhaerent". Wat bedoelt hij daar mee ? Antwoord : er zit iets in de cultuur, dat wij niet kunnen en niet mogen tegenhouden. Voor sommige cultuurvormen en -uitingen kunnen wij oppassen en ons er tegen verzetten, maar tegen 't inhaerente kunnen wij ons niet verzetten, daar wij dan cultuur-vijandig zouden worden. Drs J. V. d. Bosch : 1. Naar aanleiding van de opmerking van Prof. Woltjer meent opp. te weten, dat de Techn. Hogeschool zich van haar eenzijdigheid meer en meer bewust wordt. Daarnevens valt op te merken, dat vele proefschriften van de Techn. Hogeschool van zuiver w e tenschappelijke aard zijn. 2. Opp. beschouwt de gave de natuur te doorgronden, ondanks de zondeval, als een der grootste weldaden de mens geschonken, hetgeen de Christen de dure plicht oplegt zijn taak in de techniek te zien als iedere andere. Dit brengt geen meerdere moeilijkheden met zich en de moderne techniek is z.i. dan ook niet gevaarlijker voor de vrijheid, dan andere sectoren der cultuurarbeid. De Christen kan zich dus, zonder zich in speciale zin bezorgd te maken over zijn vrijheidsbeperking, beschikbaar stellen voor iedere soort van techn. arbeid. De probleemstelling ligt dan ook niet bij de techniek zelf, doch bij de hantering daarvan : tot 's naasten heil of niet. Daarom ziet hij in het organiseren der wereldvoedselvoorziening geen gevaar voor vrijheidsbeperking, maar een dure plicht. Ook daarom moet de Christen meewerken : de tegenwoordige nood dwingt tot organiseren. Welk gevaar ligt er besloten in 't onttrekken van wetenschapskrachten naar die der techniek ? Ook al zou daarbij een mercantiel doel een rol spelen : Zaken zijn zaken. Nuchterheid zij geboden. Voor de Christen draagt deze activiteitsontplooiing een bizonder stempel, n.l. geroepen te zijn tot Gods eer te leven. Antwoord : Accoord, maar wij moeten niettemin waken tegen b e paalde potenties, die een massale aanval op het Christendom voorbereiden. Het gevaar is groot, dat de maatschappij een organisatie wordt, met de mogelijkheid, en in sommiger ogen, onvermijdelijkheid van centrale besturing, dat is iets waar wij op moeten letten. Organiseren kan goed en nodig zijn, maar de wijze van organiseren ligt niet meer in de hand van de wetenschappelijke werker. En toch zal hij er de gevolgen van ondervinden. Dr. Boom : Moeten wij Christenen niet een veel soberder levensstijl voeren ? De sociale gerechtigheid komt steeds meer in 't gedrang. De arbeider begeert meer, evenals wij allen — meer productie — meer lopende banden — meer slavernij. Wij zullen van overdaad en luxe vrijwillig afstand moeten doen. , Hierdoor zal de cultuur niet gered worden, maar toch is een Christelijke daad nodig. Willen wij dat en kunnen wij dat nog ? Doen wij niet vrijwillig afstand, dan zal oorlog, ellende en gebrek ons wel dwingen dat te doen. Antwoord ; Inderdaad moet 't persoonlijk leven hier als tegenweer gesteld, niet als tegenorganisering. Zo dringt organisering al door in organisaties van barmhartigheid door midel van collecten en girostrookjes en de persoonlijke binding aan buurman en kennis raakt op de achtergrond. Dr Jonker t.a.v. Dr Boom : Ik kan wel afstand doen van allerlei cultuurgoederen, maar terwille van wie ? Maak ik dan de cultuur niet

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1950

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 228 Pagina's

1950 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 102

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1950

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 228 Pagina's