GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 285

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

234

DISCUSSIE

De heer Wattel vraagt • Staat Teilhard de Chardm met emgszms op hetzelfde standpunt als Lever Hij wil immers bepaalde vragen met beantwoorden (zonde, genade), omdat ze op het veld van het geloof liggen en dus wetenschappelijk met te benaderen zijn Bovendien voelt hij zich toch ook m zijn gehele beschouwing gedragen door zijn geloof m de zm en de samenhang van de gehele kosmos, dat uiteindelijk in zijn uitgangspunt als Christen gefundeerd is En voert anderszijds ook prof Lever zelf niet een geloofspunt m zijn redenering m, wanneer hij begint met te stellen, dat de gehele werkelijkheid geschapen is. Antwoord spreker : Ik meen dat wij inderdaad duidelijk moeten beginnen met te stellen dat ons denken gebaseerd is m een met-discussiabel geloofs-uitgangspunt T de Chardm begint zijn „Le phenomene humam", dat voert naar de conclusie rondom „Omega", met de woorden „Pour être correctement compns, le livre que je presente ici demande a être lu, non pas comme un ouvrage metaphysique, encore moins comme une sorte d'essai theologique, maïs uniquement et exclusivement comme un memoire scientifique" De heer Overdulve vraagt • De spreker heeft vanuit zijn reformatorische levensopvatting als één van zijn bezwaren tegen Teilhard de Chardm naar voren gebracht dat centrale bijbelse begrippen als ,,zonde" en „zondeval" m diens theorieën vrijwel geen plaats krijgen In de wijze waarop prof Lever zich een verzoening tussen geloof en wetenschap indenkt mis ik echter een ander, maar mijns inziens minsten even centraal bijbels begrip, met name het begrip „liefde", dat wij m de Bijbel, althans voor zover het als gebod gesteld wordt aan, en als daad geëist wordt van de mens, steeds ontmoeten als ,,liefde tot de naaste", als „dienst aan de medemens" en daardoor als dienst aan God Zojuist is m de discussie een vergelijking gemaakt tussen Teilhard de Chardm's gedachtengang en de dialectische filosofie van Hegel Hierbij aanknopend zou ik willen vragen of een christelijke kritiek op de opvattingen van Teilhard de Chardm met zal moeten gaan m de richting die Hegel's felste opponent, Kierkegaard, heeft aangewezen, m zover deze aan het begrip „liefde" m zijn existentiefilosofie weer een centrale plaats heeft gegeven Wat is m prof Lever's visie betreffende de verhouding tussen geloof en wetenschap de plaats en functie van dit bijbelse grondwoord? Antwoord spreker : Wat het eerste betreft moge er op gewezen worden dat onze taak om ons dienstbaar te stellen aan de verbreiding van het Evangelie (zie antwoord aan drs v d Bosch) de meest primaire uitmg van de liefde tot de medemens is Natuurlijk heeft dit ook andere consequenties Op de vraag betreffende Hegel moet ik, door een gebrek aan kennis, het antwoord schuldig blijven

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 285

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's