GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 65

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

IR^ondhlik EEN

ERKENNING

In een uitvoerig en bewogen artikel in de januari-aflevermg van het zo belangrijke maandblad voor Evangelie en Cultuur „Wending" (jaargang 13, nummer 11, blzz 724—766) schrijft Kraemer, de zendmgsman, taalgeleerde, oud-hoogleraar te Leiden m de godsdienstgeschiedenis en godsdienstfenomenologie, die zo gegrepen is door het probleem van de verhouding tussen de godsdiensten en het Christelijke geloof, „Over de mogelijkheid van dialoog met de „ongelovige" " Het is met mijn bedoeling en kan dat met zijn om m een „Rondblik" op dat artikel, dat ik gelezen en herlezen heb, m te gaan Daarvoor zou heel wat meer ruimte nodig wezen Het is me nu alleen om het treffende slot te doen Dat heeft zo nauw te maken met de onderscheiding, die we dikwijls zo gemakkelijk maken en waaraan we ons soms ook niet kunnen en mogen onttrekken en die we toch eigenlijk ook weer niet kunnen en mogen maken, die tussen „gelovige" en „ongelovige" Het is dan ook niet zo maar dat Kraemer „ongelovige" in de titel tussen aanhalmgstekentjes plaatst In „de Christenarts aan het sterfbed" (G en W , jan 1958, blz 38) haalde ik in dit verband de laatste regel aan, die alleen maar bewaard gebleven is van een improvisatie van den maar al te weinig, ook m de kringen onzer leden, bekende, Willem de Clercq over Voltaire „Eenmaal zullen de Eng len melden, ook Voltaire heeft geloofd" En m zijn dagboek zegt de Clercq van Voltaire „die nu en dan als dichter oneindig meer geloofde dan hij als zogenaamd filosoof zelf v. aande' — En ik voegde daaraan toe ligt onder fel verzet op den bodem soms al niet geloof verborgen' Kraemer, die zich m het genoemde artikel vooral met Vestdijk en Sierksma bezig houdt, besluit met „nog een opmerking Het is op zijn minst bevreemdend te noemen dat Vestdijk en Sierksma, die zoveel te berde te brengen hebben over het Christendom, de Bijbel vrijwel geheel mijden of m de weinige gevallen dat b v Vestdijk een bijbeltekst m zijn betoog betrekt, die altijd fout interpreteert of onjuist aanwendt Hetzelfde geldt de persoon van Jezus " — Kraemer werkt dit nog even nader uit en eindigt dan met een passage, die ik zonder commentaa'' door zou willen geven en laten inwerken „In hun mijdmg vormen Vestdijk en Sierksma een merkwaardig onderscheid met een ander groot, modern agnosticus, die ook waarlijk m zijn werken niet uitmunt door frequente vermelding van Bijbel of Jezus Ik bedoel Paul Valery In de laatste lezing die hij tijdens zijn leven m 1944 hield m de Sorbonne, herdacht hij Voltaire, die een hele wereld revolutioneerde door de kracht van zijn woord Maar dan gaat Valery, die zijn hele leven aan het pro-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 65

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's