GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 82

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

62

J. Z. BARUCH

eerste plaats een geneeskunde, uitgeoefend door priesters. Dat wil zeggen, deze geneeskunde draagt een sterk theologische en magische inslag (H. W. M. de Jong). De geschriften met geneeskundige inhoud, ons overgeleverd uit Babyion en Egypte, dragen sterk het kenmerk van deze priestergeneeskunde: magie en religie overheersen, kennis van normale anatomie en physiologie maar ook van de pathologie wordt gezien door de gekleurde bril van het priesterlijk denken. In tegenstelling tot diverse Egyptische of Babylonische geschriften welke een zuiver medische inhoud hebben en zich uitsluitend of voornamelijk bezig houden met de geneeskunde, kennen we geen klassieke Hebreeuwse geneeskundige geschriften. Torah (Pentateuch) en Talmoed zijn in de eerste plaats religieuze geschriften, wetboeken met een historische, ethische, godsdienstige achtergrond en opzet. Voor zo ver medische problemen besproken worden, ziet men deze toch slechts binnen het kader van het geheel, d.w.z. binnen het kader van de geschriften met hun primair godsdienstig-juridische inhoud. Want de klassieke Joodse geschriften zijn wetboeken voor mens en maatschappij, die het dagelijks leven willen doordringen van religieus getinte voorschriften en wetten. Er bestaat geen klassieke Joodse geneeskunde zoals we wel van een geneeskunde van het klassieke Griekenland kunnen spreken of in de zin, zoals we een Egyptische geneeskunde kennen. Immers, van Griekenland en Egypte kennen we reeds uit het klassieke verleden geneeskundige werken. Specifiek geneeskundige Joodse literatuur uithet oude Israƫl kennen we niet. Wel vinden we her en der door de bijbel verspreid geneeskundige problemen aangeroerd, maar niet systematisch besproken of behandeld zoals we dat uit de klassieke Egyptische Ebers papyri kennen. De bijbel is in de eerste plaats een boek, dat de ervaringen van het Joodse volk en van enkelingen uit dit volk behandelt, gezien uit een religieuze opvatting. Ziekte en genezing, leven en dood, lijden en pijnstillen, worden in de bijbel benaderd zoals elk ander facet van het menselijk leven, in de eerste plaats afhankelijk van God, maar tegelijkertijd toch ook speelruimte latend voor een eigen optreden van de mens zelf. Het spreekt wel vanzelf, dat de bijbel ook het persoonlijk leven van het individu in zijn ziek-zijn en ziekte betrekt. Hier rijst het probleem van het mogelijk verband tussen zonde en ziekte en schuldbelijdenis en genezing, dat in bijbel en talmoed aandacht krijgt. Minder evenwel dan men zou verwachten, daar ziekte slechts een enkel onderdeel van het menselijk bestaan vormt en de bijbel aan het volledige bestaan zijn

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 82

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's